اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 23:50

چهارشنبه, 05 مرداد 1401 ساعت 08:06
  • .

برخی از مجازات های جایگزین حبس در آراء قضات خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آرای برخی از قضات به جای مجازات حبس و شلاق در خراسان شمالی خواندنی و گامی در راستای ترویج فرهنگ خدمات دهی به مردم است.

به گزارش نسیم امروز، یک قاضی خراسان شمالی متهمی را به اتهام سرقت از صندوق صدقات کمیته امداد امام خمینی(ره) به جای مجازات شش ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق تعزیری به ده روز کار در امور بنایی و گچکاری مدارس و آموزش و پرورش شهرستان فاروج محکوم کرد.

این قاضی با اعلام این خبر هدف از اعمال مجازات های جایگزین حبس و مشخصا این نوع مجازات (مجازات حبس یاد شده) را ترویج و اشاعه فرهنگ خدمات دهی به مردم و توسعه کارهای عام المنفعه و تحت تاثیر قرار گرفتن متهم از ورود میدانی به عرصه این نوع خدمات رسانی به شهروندان جای حبس که می تواند تبعات منفی و جبران ناپذیر عدیده ای را در پی داشته باشد، عنوان کرد.

سیدرضا علوی مطلق با بیان اینکه وقتی فردی کار خوب و پسندیده ای و عمل خیرخواهانه ای را انجام می دهد معمولا احساس فایده مندی و تأثیرگذاری مطلوب در یک اجتماع انسانی با هویت جدید و در پوشش انگاره های اخلاقی و رفتاری شایسته یک انسان متعهد و باایمان، فصل تازه ای از تولد مجدد برای انجام بهترین کارها در عالم واقعی به او دست می دهد،تصریح کرد:بی شک ماحصل سال ها تجربه و کار در دستگاه قضایی به ما آموخته است که هیچگاه مجازات حبس نمی تواند منظور حقیقی مقنن و مقام مجری احکام اینچنینی را به نحو مطلوب برآورده کند، مگر در موارد خاص و چه بسا این قسم از مجازات مشدد موضوعه از سوی قانونگذار، هزینه های مادی و معنوی عدیده ای را برای نظام و حاکمیت و خود فرد و خانواده اش و مهمتر از آن جامعه انسانی در بر داشته باشد.

وی با تبیین بایسته های مجازات های جایگزین حبس خاطرنشان کرد:اعمال مجازات های جایگزین حبس چنانچه در سازوکار اجرایی و به بیان دیگر فرایند صدور تا اجرا به سرانجام مناسبی ختم شود می تواند تاثیرات مثبت و سازنده قابل توجهی داشته باشد.


*یک قاضی خراسان شمالی متهمی را به اتهام تمرد نسبت به مأمورین در حین انجام وظیفه به جای مجازات یک سال حبس تعزیری به تهیه و تحویل دویست اصله نهال جهت کاشت در حاشیه معابر عمومی پارک های سطح شهر فاروج به شهرداری این شهرستان محکوم کرد.

برپایه این خبر،  این قاضی با اعلام این خبر در گفتگوی اختصاصی با این روابط عمومی هدف از اعمال مجازات های جایگزین حبس و مشخصا این نوع مجازات (مجازات حبس یاد شده) را ترویج و اشاعه فرهنگ خدمات دهی به مردم و توسعه کارهای عام المنفعه و تحت تاثیر قرار گرفتن متهم از ورود میدانی به عرصه این نوع خدمات رسانی به شهروندان جای حبس که می تواند تبعات منفی و جبران ناپذیر عدیده ای را در پی داشته باشد، عنوان کرد.

سیدرضا علوی مطلق با بیان اینکه وقتی فردی کار خوب و پسندیده ای و عمل خیرخواهانه ای را انجام می دهد معمولا احساس فایده مندی و تاثیرگذاری مطلوب در یک اجتماع انسانی با هویت جدید و در پوشش انگاره های اخلاقی و رفتاری شایسته یک انسان متعهد و باایمان، فصل تازه ای از تولد مجدد برای انجام بهترین کارها در عالم واقعی به او دست می دهد،تصریح کرد:بی شک ماحصل سال ها تجربه و کار در دستگاه قضایی به ما آموخته است که هیچگاه مجازات حبس نمی تواند منظور حقیقی مقنن و مقام مجری احکام اینچنینی را به نحو مطلوب برآورده کند، مگر در موارد خاص و چه بسا این قسم از مجازات مشدد موضوعه از سوی قانونگذار، هزینه های مادی و معنوی عدیده ای را برای نظام و حاکمیت و خود فرد و خانواده اش و مهمتر از آن جامعه انسانی در بر داشته باشد.

وی با تبیین بایسته های مجازات های جایگزین حبس خاطرنشان کرد:اعمال مجازات های جایگزین حبس چنانچه در سازوکار اجرایی و به بیان دیگر فرایند صدور تا اجرا به سرانجام مناسبی ختم شود می تواند تاثیرات مثبت و سازنده قابل توجهی داشته باشد.


*از سوی یکی از محاکم جزائی خراسان شمالی صورت گرفت: محکومیت غیابی متهم به تهیه البسه،پوشاک و کفش برای کودکان تحت پوشش بهزیستی.

یکی از قضات محاکم جزایی خراسان شمالی متهمی را غیابا به تهیه البسه و کفش برای کودکان تحت پوشش بهزیستی محکوم کرد.

برپایه این خبر، فردی که متهم به تغییر ارقام پلاک خودرو شده بود از سوی شعبه رسیدگی کننده بطور غیابی به تهیه البسه،پوشاک و کفش برای کودکان تحت پوشش و حمایت بهزیستی به ارزش ریالی هفت میلیون ریال بدل از شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

علوی مطلق، قاضی صادر کننده حکم با اعلام این خبر تصریح کرد:با توجه به آثار مخرب مجازات حبس بر روی افراد و خانواده ها و تبعات منفی مترتب بر این نوع مجازات،به نظر می رسد تأسیساتی که قانونگذار به عنوان مجازات های جایگزین حبس در قانون پیش بینی کرده بسیار راهگشا،بازدارنده و در عین حال مفیدتر از مجازات های حبس و شلاق باشد.

وی خاطرنشان کرد:چه بسا افراد ، با قرار گرفتن در شرایط کمک به دیگران و کسب این نوع تجارب ارزنده، بتوانند در اصلاح رفتار و کردار خویش بیش از پیش کوشا باشند و در ادامه‌، مسیر صحیحی را برای زندگی آینده خود انتخاب نمایند.

علوی مطلق با اشاره به محتویات و مفاد دادنامه صادره، بهزیستی فاروج را بعنوان دستگاه ناظر بر اجرای حکم صادره( مشخصا نظارت بر فرایند تهیه و توزیع اقلام یاد شده) معرفی کرد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره