اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 19:04

دوشنبه, 13 آذر 1402 ساعت 12:20
  • .

لزوم نقش آفرینی فعالان حوزه های فرهنگی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از جامعه قرآنی خواست با نقش آفرینی بیشتر، دستگاه قضایی را در زمینه کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی یاری کنند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در آیین اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات ملی قرآن کریم مهمترین ظرفیت های قرآن کریم در مسیر هدایت انسان ها و معرفی راه و رسم زندگی بهتر و سعادت آفرین آنان را تبیین کرد.

وی با تأکید بر ضرورت نهادینه سازی جلوه های امر به معروف و نهی از منکر در جریان مناسبات اجتماعی و همچنین توصیه مؤکد نسبت به انجام بایدها و نبایدهای اجتماعی مطابق با سفارش خداوند متعال در قرآن کریم اظهار کرد: قرآن مجید دارای دو بعد ظاهری و باطنی است که معناساز و مفهوم بخش زندگی انسان ها و چراغ راه هدایت آنان به سمت و سوی سعادت دنیوی و اخروی به شمار می رود لذا عمل به این توصیه ها علاوه بر کمک به شناخت دقیق راه نجات، فلاح و رستگاری می تواند در پیشگیری از بروز آسیب های فردی و اجتماعی نیز نقش سازنده داشته باشد.

مقام عالی قضایی استان با اشاره به شکل گیری مصادیق آسیب های اجتماعی در متن جامعه در قالب جرائم مختلف و به تبع آن تشکیل پرونده های متعدد قضایی خاطرنشان کرد: متأسفانه آمارهایی که در بستر آسیب های اجتماعی موجود تحت عنوان پرونده های وارده به دستگاه قضایی معرفی می گردد در واقع برای استان خراسان شمالی که جمعیتی قریب به یک میلیون نفر دارد خوشایند و زیبنده نیست و حکایت از آن دارد که در حوزه پیشگیری از وقوع این مخاطرات و آسیب ها، برغم تلاش های صورت گرفته ضعف هایی وجود دارد و از جمله در سبک زندگی بر اساس توصیه های قرآنی و سیره عملی بزرگان دین عمل نشده است.

براتی زاده ضمن مقایسه آمار 8 ماهه ی میزان ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان در سال گذشته با مدت زمان مشابه در سال جاری، از افزایش بیش از 14 هزار فقره پرونده تا پایان آبان ماه سال 1402 خبر داد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد پرونده های کیفری و حقوقی وارده به دستگاه قضایی استان معادل 152 فقره بود در حالیکه این رقم در مدت زمان 8 ماهه در سال 1402 به 166هزار فقره افزایش یافت که این مسأله واقعاً نگران کننده به نظر می رسد و نشان می دهد که آموزه های دینی و مفاهیم قرآن کریم به نحو بایسته و شایسته در زندگی بکار گرفته نشده است .

براتی زاده تصریح کرد: قرآن کریم بارها و در جاهای مختلف توهین و تمسخر دیگران،هتک حرمت، شرب خمر،قماربازی و مسائل منافی عفت را مورد مذمت و نکوهش قرار داده و از طرف دیگر به کمک به ایتام و فقرا مساکین،بردباری، صبر و گذشت،ایمان و تقوا و نظارت های اجتماعی و عمومی ، ولایت پذیری دعوت و توصیه کرده است.

مقام عالی قضایی استان افزود: دین مبین اسلام که بر پایه آموزه های قرآنی بنا شده است برای تمامی حوزه های زندگی بشری طرح و برنامه دارد بطوریکه در خصوص نحوه تنظیم روابط خانوادگی، بازار،معاملات و قراردادها،ازدواج ، ارتباط مردم یا یکدیگر و حاکمیت و ... نیز سخن گفته است و این رویکرد و راهبرد قرآنی، در واقع یک نگرش و سازوکار جامع و مانع را به ذهن متبادر می سازد.

وی در پایان از کلیه فعالان محافل علمی و پژوهشی و دست اندرکاران عرصه های فرهنگی و اسلامی به ویژه متولیان جامعه قرآنی خواست با بکارگیری تمامی ظرفیت های موجود و نقش آفرینی بهتر و بیشتر، دستگاه قضایی را در راستای کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی یاری کنند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره