اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 13:46

پنج شنبه, 06 مهر 1402 ساعت 12:02
  • .

زرشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال ۷.۸ درصد شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران؛ سه ماهه نخست امسال شاهد نرخ رشد ۷.۸ درصدی در کشور بودیم که این رشد اقتصادی بی سابقه بوده است.

به گزارش نسیم امروز، داوود منظور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: حفظ و افزایش این رشد اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۳ از الویت های سازمان برنامه و بودجه است که با تلاش همه جانبه استانداران و مردم محقق خواهد شد.

وی افزود: رشد اقتصادی هشت درصدی در لایحه برنامه هفتم توسعه برای پنج سال آینده کشور هدف‌گذاری شده است امیدواریم این مهم محقق شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ظرفیت خوبی در حوزه های اقتصادی کشور وجود دارد اما فعال کردن این توانمندی به همت استانداران، سرمایه گذاران و مردم بستگی دارد.

وی اضافه کرد: بی تردید در سال های آینده با بهره گیری از نیروی خلاق و با انگیزه، حماسه های اقتصادی مهمی در کشور رقم خواهیم زد.

ضرورت ارتقای بهره وری نیروی انسانی

منظور در ادامه با بیان اینکه یک سوم رشد اقتصادی از بهره وری حاصل می شود، گفت: نیروی انسانی کشور در سطح توانمندی خود کار نمی کند و ما شاهد عدم توازن نیروهای انسانی در دستگاه های اجرایی هستیم.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه بهره وری از منابع آب و سوخت نیز باید اقداماتی انجام شود و با سیاستگذاری می توان مصرف سوخت در کشور را به نصف رساند.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر آب در کشور مصرف می شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن قابل صرفه جویی است و همچنین سالانه ۲۵۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنیم که این میزان مصرف با سیاستگذاری های هدفمند در حوزه صنعت و خانگی قابل صرفه جویی است.

اجرای عدالت متوازن در استان‌ ها اولویت دولت

منظور در ادامه با بیان اینکه اجرای عدالت متوازن در استان‌ ها اولویت دولت است، گفت: برخی از استان ها به لحاظ تاریخی توانسته اند رشد خوبی داشته باشند اما برخی استان ها همچون خراسان شمالی به دلیل نوپا بودن درجه ای از محرومیت دارند که باید در چارچوب آمایش استان ها ظرفیت های لازم را برای رشد اقتصادی آنها فراهم کنیم.

وی افزود: برای هموارسازی مسیر توسعه این استان ها باید راه های مواصلاتی آنها تقویت شود و زیرساخت های هوایی نیز برای تسهیل در رفت و آمد به این استان ها تقویت شود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: همچنین باید به مساله آب نیز توجه ویژه ای شود زیرا که اگر آب کافی تامین نشود به صنعت و کشاورزی آن استان لطمه خواهد زد.

وی با تاکید بر بهره وری در حوزه آب، گفت: واقعیت این است که بهره وری ما در حوزه آب بسیار اهمیت دارد و اکنون ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و بهره وری اتفاق نمی افتد مگر اینکه در حوزه کشاورزی به سمت استفاده از روش های جدید آبیاری برویم.

منظور گفت: استفاده از آبیاری زیرسطحی از روش های خوبی است که تاکنون در برخی مناطق کشور همچون خوزستان اجرا شده و با توجه به کم آبی کشور باید این روش در بسیاری از مناطق کشور اجرا شود.

تاکید بر توسعه صنایع کم آب بر

معاون رییس جمهور با بیان اینکه حداکثر چهار درصد آب در صنعت استفاده می شود، بیان کرد: در حوزه صنعت و آلومینای خراسان شمالی اتفاقات خوبی رقم خورده، اما باید سعی کنیم به سمت صنایع کم آب بر حرکت کنیم و در مدل توسعه استان، صنایع کم آب بر بیشتر گسترش یابد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی باید بر محور توسعه کشاورزی تمرکز کند، خاطرنشان کرد: روش های جدید آبیاری نوین اجرا و سرمایه گذاری لازم در حوزه کشاورزی انجام شود و باید مشوق های لازم برای آنها باید ایجاد شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: کشور ظرفیت های زیادی در حوزه کشاورزی دارد اما بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی و کشاورزی انجام می دهیم.

وی افزود: سالانه چند میلیارد دلار کنجاله و سویا برای خوراک دام وارد می کنیم و این امر اصلا قابل قبول نیست.

اهمیت استفاده از آب های ژرف برای مقابله با خشکسالی

معاون رییس جمهور با بیان اینکه انتقال آب سرانی از جدیدترین روش های تامین آب در کشور است، گفت: مطالعات وزارت نیرو نیز در این حوزه هنوز کامل نشده و این روش تامین بهره گیری از آب های زیرزمینی کاملا جدید است.

وی ادامه داد: تجربه بهره گیری از آب های ژرف در استان های سیستان و بلوچستان وجود داشته ولی آب آن منطقه شور و هم پرهزینه بود.

منظور خاطرنشان کرد: انتقال آب های ژرف در خراسان شمالی بی تردید فرصت جدیدی برای توسعه این خطه محسوب می شود.

وی گفت: در حوزه انتقال آب از کوه های هزار مسجد به مشهد نیز سرمایه گذاری خوبی انجام شده و انتقال آب به این شهر از اولویت هایی است که در دستورکار قرار دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز(پنجشنبه) در سفر یکروزه به خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه و استاندار دیدار و عملیات اجرایی انتقال آب از منطقه پلنگ دره به شهر بجنورد را آغاز خواهد کرد./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره