اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 16:46

دوشنبه, 10 مهر 1402 ساعت 11:31
  • .

تولید سالانه بیش از 3 هزار تن عسل در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه سه هزار و ۱۱۲ تُن عسل در استان تولید می شود که ارزش اقتصادی آن پنج هزار میلیارد ریال است.

به گزارش نسیم امروز، علیرضا صادق اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان در سطح استان فعال است بر این اساس در شاخص تولید رتبه ۱۳ و در تعداد کلنی ها رتبه ۱۴ در کشور را دارد.

به گفته وی؛ ۲۷۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: سال گذشته علاوه بر تولید سه هزار و ۱۱۲ تُن عسل، ۴۳۹ کیلوگرم ژل رویال، ۲۲ هزار و ۴۰۷ کیلوگرم گرده گل، ۳۳ هزار کیلوگرم موم، یک هزار و ۳۷ کیلوگرم بره موم در این استان تولید شد.

وی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید عسل مرغوب در این استان شده است.

صادق در ادامه از اجرای طرح سرشماری کلنی های زنبور عسل از ۱۵ تا ۲۷ مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: از تمامی فعالان این بخش می خواهیم که جا به جایی کندو را انجام ندهند و با نیروی انتظامی نیز در این خصوص هماهنگی های لازم انجام شود.

وی هدف از سرشماری را جمع آوری اطلاعات آماری برای فراهم کردن توسعه صنعت زنبورستان ها عنوان کرد و افزود: همچنین در راستای ارایه خدمات به فعالان این بخش باید آمار درستی از تعداد زنبورستان ها، کلنی ها، میزان تولید عسل، تولید ژل رویال و سایر فرآوده ها و همچنین تعداد فعالان این بخش داشته باشیم.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: زنبورداران تا قبل از شروع سرشماری با مراجعه به سازمان مربوطه، فرم‌های خود اظهاری را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

وی اظهار کرد: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از قبیل ژل رویال، گرده گل موم و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان است.

صادق افزود: تولید عسل و سایر فرآورده های آن ارز آور است باید تلاش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره