اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 08:39

دوشنبه, 16 مرداد 1402 ساعت 11:51
  • .

کاهش برداشت انگور در خراسان شمالی به دلیل سرما و خشکسالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود تولید این محصول بدلیل سرمای دیررس بهاره و خشکسالی در سال زراعی جاری ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش نسیم امروز، صفدر صفدری اظهار کرد: اینک برداشت ارقام زودرس انگور شامل عسگری و خلیلی در مناطق گرم استان از جمله جاجرم و ارقام‌های زودرس یاقوتی و کندری در منطقه بدرانلوی بجنورد آغاز شده است.

وی سطح تاکستان‌های این استان را ۱۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: تاکداران در سال‌هایی که با حوادثی از جمله سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی‌های شدید مواجه نیستند بیش از ۱۸۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌های استان برداشت می‌کنند و امسال که با سرمای زودرس و خشکسالی مواجه بودند پیش بینی برداشت ۹۰ هزار تُن شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ رقم انگور جدید و زودرس از جمله اتم رویال، بلک سیدلس، رعشه، ترکمن چهار، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس در سطح تاکستان های این استان کشت می شود.

وی گفت: ارقام عمده انگور استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است که در فصل برداشت به دلیل پیک برداشت با مشکل بازار مواجه خواهد شد اما در چند سال اخیر ارقام جدید وارد استان شده است که برخی از ارقام به باردهی رسیده اند.

صفدری افزود: رقم سلطانی یا بی دانه در اواخر شهریورماه و کلاهداری نیز در مهرماه وارد بازار می شود ولی ارقام جدید شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس از اکنون وارد بازار شده است.

وی بر تنوع بخشی محصولات باغی در استان تاکید کرد و افزود: محصول باید با توجه به تقاضا، ذائقه، سلیقه مشتری و در زمان مساعد وارد بازار شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به اینکه در خراسان شمالی در بیشتر سال‌ها سرمای دیررس بهاره وجود دارد و کشاورزان از این ناحیه خسارت هنگفتی می بینند و باید ارقام جدیدی را توسعه داد که نسبت به سرما مقاوم باشد.

خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه ششم را دارد، پرورش انگور از قدیم در این خطه معمول بوده است که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده های متنوعی از این محصول تولید می کنند که بسیار بازارپسند است.

بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری نیز مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

انگور تولیدی استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و اقبال به این محصول در بازارهای جهانی نیز بالا است که باید با ایجاد زمینه های مناسب شرایط فروش آن فراهم شود.

از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است، از مجموع باغ های استان ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار دیم و ۳۵ هزار و ۴۹۶ هکتار آبی است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره