اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 13:38

سه شنبه, 28 شهریور 1402 ساعت 17:54
  • .

شناسنامه‌دار کردن ۵۸۲ راس اسب ترکمن خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح شناسنامه ژنومیک ۷۰ راس اسب نریان و ۵۱۲ راس اسب مادیان ژنوتایپینگ استان در دست اقدام است.

به گزارش نسیم امروز، مهدی شکاری با بیان اینکه صدور شناسنامه از پیش شرط های صادرات اسب است، اظهار کرد: اسب ها قبل از صادرات باید در سامانه جامع هویت دام کشور به ثبت برسند و این امر نیازمند شناسنامه دار شدن اسب ها است.

وی خاطرنشان کرد: اسب ها در این طرح چیپ گذاری می شود و بعد از نمونه برداری برای بررسی هویت به‌آزمایشگاه ارسال خواهد شد که تمامی این اقدامات برای اسب داران رایگان است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ تاکنون حدود یکهزار سر اسب اصیل ترکمن این استان به عنوان قطب نگهداری این حیوان نجیب در شمال شرق کشور شناسنامه‌دار شده‌است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دولت برای حمایت از اسب اصیل ترکمن برای دریافت مجوز صادرات از گمرک خراسان شمالی تخصیص یافت.

شکاری یادآور شد: جدای از صدور مجوز صادرات اسب از گمرگ استان، اقدامات موثری نیز برای هویت بخشی و صدور شناسنامه اسب اصیل ترکمن خراسان شمالی انجام شده است.

گفتنی است: ژنومیک شاخه ای از علم ژنتیک است که پدیده ژنوم را مورد مطالعه قرار می دهد و هدف آن کاویدن ژن‌های یک موجود زنده به منظور بررسی وظیفه آن است و شناسایی ژن اسب را نیز ژنوتایپنیگ گفته می شود.

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.

سه هزار سر اسب در خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار ۷۱۲ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

این استان با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره