اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 10:51

یکشنبه, 11 تیر 1402 ساعت 08:27
  • .

100درصد پرونده های تشکیل شده در هیأت های حل اختلاف به مصالحه انجامید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: 100درصد پرونده های تشکیل شده در هیأت های حل اختلاف ادارات و بیش از 94 درصد پرونده های مطروحه در هیأت های صلح اصناف استان در سال گذشته به مصالحه انجامید.

به گزارش نسیم امروز، حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده،در همایش تجلیل از برترین هیأت های حل اختلاف اصناف و ادارات در حوزه صلح و سازش، به دیدار اخیر مسؤولان قضایی با مقام معظم رهبری-حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه اله تعالی)- اشاره و مهمترین ویژگی ها و ابعاد مهم شخصیتی این شهید گرانقدر را در کلام و نگاه رهبر انقلاب تشریح کرد.

وی با اشاره به فعالیت 140 هیأت صلح و سازش در استان گفت:هیأت های حل اختلاف اصناف در خراسان شمالی، یک ظرفیت بسیار ارزشمند در جلب رضایتمندی عمومی، کاهش حجم ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و همچنین کاهش هزینه ها و مدت زمان رسیدگی به شمار می روند.

رئیس کل دادگستری استان، اثرگذاری سازنده در مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ابعاد حاکمیتی و اجتماعی،بهره مندی از رتبه های ممتاز و متعالی در سطوح ملی، نقش آفرینی ارزشمند در پیروزی، تثبیت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، سختکوشی و تلاش و نظم و انضباط کاری، ابتکار و خلاقیت،صبر،بردباری و سعه صدر و تحمل دیگران و به ویژه آراء و نظرات مخالفان را از جمله ویژگی های بیان شده از سوی مقام معظم رهبری درباره شخصیت شهید بهشتی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: نقش راهگشا و تأثیرگذاری تعیین کننده، منزلت اجتماعی بالا و جایگاه ارزشمند علمی و عملی شهید بهشتی، در جریان انقلاب اسلامی و در راستای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی به نحوی بود که دشمنان این مرزوبوم و مزدوران داخلی آنها نتوانستند این حضور پررنگ و نقش بی بدیل را تحمل کنند لذا ابتدا ترور شخصیتی و سپس ترور فیزیکی ایشان را در دستور کار قرار دادند و سرانجام این نقشه شوم خود را به بدترین شکل ممکن عینیت بخشیدند. غافل از اینکه با این اقدامات غیرانسانی، نام و یاد شهید بهشتی هیچگاه از تاریخ محو نخواهد شد و همچنان جاودانه خواهد ماند.

مقام عالی قضایی استان، اطاله دادرسی را بعنوان ابرچالش دستگاه قضایی توصیف و با اشاره به افزایش میزان پرونده های وارده طی سال گذشته، تصریح کرد: در سال 1401 تعداد 293 هزار و409فقره پرونده، وارد دستگاه قضایی استان شد که این آمار، با توجه به جمعیت حدود یک میلیونی خراسان شمالی، رقم بسیار بالا و در خور تأمل است.

براتی زاده با بیان اینکه افزایش میزان ورودی پرونده ها به شعب و محاکم قضایی، سبب بیشتر شدن فشار کاری بر دوش همکاران ما در مجموعه های قضایی می شود،از تلاش های قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان قدردانی کرد.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد:با توجه به عدم وجود تناسب بین تعداد قضات رسیدگی کننده و متوسط پرونده های ارجاع شده به هر قاضی در طول یک سال، همکاران قضایی ما ناگزیر هستند در این دوره زمانی مشخص حدود 2 هزار فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان در تشریح دلایل عدم تحقق کامل بایسته های عدالت قضایی گفت: قدر مسلم حجم بالایی از ورودی پرونده به دستگاه قضایی خود مبین وجود اشکالات و نواقص عدیده ای است که عمدتاً از اراده دستگاه قضایی خارج است و از مجاری دیگری سرچشمه می گیرد و این امر هم باعث اطاله دادرسی می شود و هم در کیفیت رسیدگی های قضایی نقش دارد و فشار غیرقابل باوری را به همکاران ما تحمیل نماید. بنابراین در چنین بستری تحقق عدالت قضایی دشوار به نظر می رسد.

وی با اشاره به مفهوم عدالت و شقوق مختلف آن در انقلاب اسلامی اظهار کرد: یقیناً عدالت در ابعاد مختلف از جمله در نوع اجتماعی آن، یکی از اهداف متعالی انقلاب اسلامی بوده و هست ولی متأسفانه به دلایل متعدد هنوز نتوانستیم در این حوزه آنگونه که باید و شاید به آرمان ها و اهداف پیش بینی شده دست یابیم و طبعاً با تأثر از چنین ساختاری، عدالت قضایی بعنوان هدف مهم قوه قضائیه نتوانسته به شکل مناسب متجلی شود.

مقام عالی قضایی استان با اشاره به نقش هیأت های حل اختلاف اصناف در کاهش حجم ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان، خاطرنشان کرد:اینکه عزیزان ما در حوزه اصناف، توانستند پس از انجام مذاکرات اصلاحی، اختلافات فی مابین هر صنف را در همان مراحل اولیه شکل گیری و طرح در این هیأت ها به طور مسالمت آمیز حل و فصل کنند؛ کاری بسیار ارزشمند به شمار می رود بطوریکه کاهش هزینه ها و مدت زمان رسیدگی ها و مهمتر از همه جلب رضایتمندی عمومی از جمله آثار و برکات ارزنده آن به شمار می رود.

براتی زاده در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 18 هیأت صلح و سازش در ادارات استان فعال هستند؛ از حصول سازش 100 درصدی در تمامی پرونده های متشکله (مشتمل بر949 فقره) در این هیأت ها در سال 1401 خبر داد.

وی افزود:شرکت مخابرات با انجام مصالحه (از جمله موافقت با استمهال و تقسیط بدهی مشترکین) طی 562 فقره پرونده و دانشگاه علوم پزشکی با حصول سازش در 260 فقره پرونده، برترین های این حوزه به شمار می روند.

مقام عالی قضایی استان همچنین ضمن قدردانی از هیأت های صلح اتاق اصناف در راستای حصول سازش در یک فقره پرونده مالی 3 میلیارد تومانی، از مصالحه 94/58 درصد پرونده های تشکیل شده در اتاق اصناف طی سال گذشته خبر داد.

براتی زاده گفت:از مجموع 2 هزار و 661 فقره پرونده تشکیل شده در این هیأت ها 2 هزار و 517 فقره به سازش منجر شد.

پیش از سخنان رئیس کل دادگستری استان، امیدوار، رئیس اتاق اصناف ضمن تبریک هفته قوه قضائیه از همراهی و همکاری خوب و ارزنده دستگاه قضایی با اتاق اصناف در راستای رفع موانع و حل و فصل مشکلات مربوطه قدردانی کرد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره