اخبار برگریده
چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403 15:58

سه شنبه, 09 ارديبهشت 1399 ساعت 12:39
  • .

تقاضا برای بیمه بیکاری در خراسان شمالی پنج برابر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: کرونا، شمار متقاضیان برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری در استان را تا پنج برابر افزایش داده است.

به گزاش نسیم امروز ،‌حسن نوری در نشست خبری اظهار داشت: سالانه هزار تا هزار و ۱۰۰ نفر در استان متقاضی بیمه بیکاری می شوند اما کرونا سبب شده این رقم به بیش از پنج هزار نفر برسد.

وی افزود: خسارت های کرونا به کارگاه ها زیاد و گسترده است، این میزان خسارت غیرقابل انتظار بود، در این مدت در استان، بیش از پنج هزار و ۹۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کرده اند اما بخشی از این افراد، مشمول حمایت از بیمه بیکاری نیستند.

نوری خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۶۰ نفر از متقاضیان، شرایط اولیه برقراری بیمه بیکاری را دارند و مشمول حمایت می شوند و باید در ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی گفت: از این تعداد، چهار هزار و ۵۹ نفر از کارگران شرایط اولیه برقراری بیمه بیکاری را داشته اند و در مرحله نخست، هزار و ۱۴ نفر به اداره کل تامین اجتماعی معرفی شده اند و اسامی سایر مشمولان در مراحل بعد، اعلام می شود.

نوری، یکی از مشکلات این بخش را تامین منابع مالی دانست و گفت: برقراری بیمه بیکاری، اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد، در سطح وزارت تلاش می شود بخشی از منابع با همکاری سازمان برنامه و بودجه تامین شود اما این امر هنوز محقق نشده است و ما هم نگران هستیم نتوانیم از این افراد حمایت کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: حمایت از کارگران بیکار شده، بار مالی زیادی بر دوش دولت خواهد گذاشت، به هر حال تولید دچار خسارت و آسیب شده است، بیشترین بیکاری در اصناف بوده و کارگاه های بزرگ آسیب کمتری دیده اند.

وی درباره حمایت از کارگران ساختمانی، فصلی و سرگذر، گفت: تاکنون ۲۵۰ بسته بهداشتی در بجنورد و ۵۰ بسته بهداشتی در شیروان توزیع شده است، البته هنوز بانک اطلاعاتی درستی از کارگران فصلی در دست نداریم.

کارگران سرگذر بیشترین آسیبدیده از کرونا

نوری اظهار داشت: با شیوع کرونا، درآمد کارگران دچار آسیب شده و البته کارگران ساختمانی و سرگذر از این وضعیت بیشتر خسارت دیده اند که در این زمینه، با دستور استاندار، برای شناسایی کارگران سرگذر اقدام شد و در این زمینه مرحله اول، ۳۶۰ نفر کارگر سرگذر و در بررسی دوم، هزار و ۱۰۰ کارگر فصلی شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کارگران، بسته معیشتی و بسته بهداشتی در نظر گرفته شده و برآورد شد برای تامین این بسته ها، بیش از ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که البته با اجرای رزمایش مواسات و بسیج برای کمک نیازمندان، توزیع بسته ها گسترده تر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۱۶ هزار و ۸۰۰ خانوار در این استان بسته های حمایتی ۲ تا ۶ میلیون ریالی کرونا را دریافت کردند.

نوری اظهار داشت: بسته حمایت دولت که به افراد با درآمد پایین تعلق می گیرد، به تناسب بعد خانوار، بین ۲ تا ۶ میلیون ریال، به حساب یارانه واریز شده است.

وی افزود: در کشور یک میلیون خانوار از این بسته حمایتی بهره مند شدند که سهم استان خراسان شمالی، ۱.۶۸ درصد از این خانوارها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: با توجه وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم استان، سهم این استان از کمک های کرونایی دولت، بیش از میانگین کشوری خواهد بود.

نوری در بخش دیگری درباره الزامات برای تحقق شعار سال و افزایش میزان تولید، گفت: در این زمینه، صاحبان واحدهای تولیدی که با ظرفیت بالاتری فعالیت دارند، می توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند بنابراین باید موانع تولید در این واحدها برطرف شود.

وی افزود: البته باید سایر واحدهای تولیدی نیز حمایت شوند تا برای رسیدن به جهش تولید، اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در این استان، فضای کسب و کار، همچنان مناسب نیست و علیرغم تاکید استاندار بر سرعت دادن به زمان صدور موافقت نامه و استعلام ها، وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

در استان خراسان شمالی، ۱۲۰ هزار کارگر، شناسنامه دار و زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

منبع : ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره