اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 15:28

پنج شنبه, 26 بهمن 1402 ساعت 10:25
  • .

شورآفرینی گروه موسیقی «هزار و یک» در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هنردوستان خراسان شمالی با استقبال بی نظیر خود در نخستین شب از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر خراسان شمالی شور و حال وصف ناشدنی به محفل موسیقی سنتی بخشیدند.

 

به گزارش نسیم امروز، سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در خراسان شمالی که با اجرای ۲۶ گروه و ۶ تک نواز استان در سه بخش سنتی، مقامی و پاپ شب گذشته در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد آغاز به کار کرد و تا ۲۷ بهمن ماه جاری ادامه دارد.

مردم هنردوست خراسان شمالی با استقبال بی نظیر خود در نخستین شب از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر استان ها که به اهالی موسیقی سنتی اختصاص داشت، شورآفرینی کردند و با گوش جان سپردن به نواهای دلنشین این موسیقی و تک‌تک قطعات اجرا شده و تشویق هایشان هنرمندان را همراهی کردند.

اهالی موسیقی در نخستین شب این جشنواره با همراهی "گروه هزار و یک" جانی دوباره گرفتند و هیجانی خاص به سالن گلشن بخشیدند هیجاناتی که در پایان با تجلیل از سه هنرمند شاخص استان همراه بود.

 حبیب ولی پور سرپرست گروه "هزار و یک" در بخش سنتی حاضر در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر لازمه پویایی جریان موسیقی در استان و خروج موسیقی از رکود را برگزاری جشنواره های فصلی دانست.

ولی پور در بخش سنتی حاضر در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان که با وجود استعدادهای فوق العاده به واسطه نبود خروجی، تحلیل می رود، را دلیل اصلی حضورش در این رویداد عنوان کرد و گفت: برای رسیدن موسیقی به پویایی نباید صرفا به برگزاری یک رویداد در طول سال اکتفا کرد، بلکه برای خروج از رکود در عرصه موسیقی، نخستین قدم برگزاری جشنواره های فصلی موسیقی است، زیرا فعالان موسیقی به واسطه وجود جشنواره ها تلاش می کنند تا فعالیت خود را تداوم بخشیده و مدام در حال ارتقا سطح هنری خود باشند.

این هنرمند موسیقی برگزاری جشنواره های مختلف در طول سال را علاوه بر تبادل اطلاعات و تجربه، زمینه ساز شور و هیجان در میان اهالی هنر دانست و تصریح کرد: باید بسترهایی برای گردهمایی هنرمندان ایجاد شود و از قبل آن طرح های پیشنهادی عملیاتی شود تا علاوه بر دلگرم شدن اهالی هنر، از رکود در عرصه موسیقی خارج شویم.

وی به نامساعد بودن شرایط هنرمندان موسیقی به لحاظ مالی و نبود حمایت های مالی از سوی دستگاه های متولی به عنوان مهم ترین معضلات پیش روی اهالی هنر برای ادامه فعالیت در این عرصه بیان کرد.

ولی پور همچنین خواستار ساماندهی آموزشگاه های موسیقی شد و افزود: ورود فنی و حرفه ای و صدور مجوز آموزشگاه موسیقی از سوی این دستگاه سبب شده است تا شاهد تکثر آموزشگاه ها باشیم و این امر خود آسیب زاست به گونه ای که شاهد رقابت های کاذب در این عرصه هستیم.

 در نخستین شب از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر خراسان شمالی از «حسین حصاری» به عنوان نوازنده سه تار و فعال در عرصه آواز، «علی کنعانی» به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور و «عباس شفیع آبادی » به عنوان نوازنده نی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از استادان موسیقی استان تجلیل شد.

در نخستین شب از جشنواره موسیقی فجر که به هنرمندان سنتی نواز استان اختصاص داشت وهفت گروه موسیقی و یک تک نواز به هنرنمایی پرداختند.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این آیین؛ موسیقی را هنر، دانش، ریاضی، فلسفه و شعر دانست افزود: موسیقی بخشی از فطرت موزون الهی در وجود انسان است.

تقی صادقی با بیان این که موسیقی همانند بسیاری از گرایش های فقهی، می تواند متعالی باشد یا مبتذل به طرح چند پرسش در میان اهالی موسیقی پرداخت و گفت: آیا می توان فاصله میان شریعت و موسیقی که به کذب ایجاد شده است را پر کرد و از هنرمندان و استادان موسیقی خواست تا برای پاسخ به پرسش فوق کنار هم بنشینند.

وی، همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مضمون موسیقی متعالی در محفلی با حضور خوانندگان و نوازندگان در سال ۸۴ اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در این محفل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و صدا و سیما دستور دادند، موسیقی متعالی را بیافرینند تا خانواده های متدین و مذهبی پای محفل موسیقی بنشینند و لذت ببرند.

این مقام مسئول از استادان موسیقی و مسئول انجمن موسیقی استان خواست تا دورهمی اهل فن موسیقی و فقه را شکل دهند تا شاخصه های موسیقی متعالی بررسی شود.

وی اضافه کرد: معتقدم موسیقی سنتی و مقامی از شاخصه های موسیقی متعالی برخوردار است زیرا در این موسیقی، عنصر روایت وجود دارد. /  ایرنا

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره