اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 12:24

شنبه, 28 بهمن 1402 ساعت 11:19
  • .

درخشش موسیقی خراسان بر تارک فجر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هنرمندان خراسان شمالی در شب پایانی سی و نهمین جشنواره بجنورد، سمفونی موسیقی فجر را نواختند و با هنرمندان پاپ پایان خوشی رقم زدند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، بجنورد از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه جاری میزبان هنرمندان زیادی از موسیقی مقامی بود که شبانه در تالار گلشن مرکز خراسان شمالی هنرنمایی کردند و ۲۶ گروه و ۶ تک نواز در سه بخش سنتی، مقامی و پاپ با اجراهای خود در صحنه تالار گلشن غوغایی بر پا کردند.

شب نخست این رویداد هنری با روی صحنه رفتن گروه موسیقی هزار و یک شب به سرپرستی "حبیب ولی پور" در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن آغاز به کار کرد و هفت گروه هزار و یک شب، راه و آه، همای، رامتین، نی و دف بانوان همای، فروغ و گروه غوغا در کنار تک نوازی "طاهر اقطابی" روی سن به هنرنمایی پرداختند و سه پیشکسوت عرصه موسیقی سنتی استان نیز تجلیل شدند.

موسیقی مقامی در خراسان وامدار کسانی است که در گذشته های دور به فراخور وقایع و آداب و سنت هایشان، سازی ساخته، آهنگی نواخته و شعری خوانده اند، آن نغمه ها و آوازه ها نسل به نسل ادامه یافته تا امروز که آوای خوش آن در گوشه و کنار این دیار شنیده می شود.

آوازه هنر سرپنجه های نوازندگان و آوای خوانندگان موسیقی ریشه دار و کهن این سرزمین به خارج از مرزها رفته و جهانی شده است و اینک در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز می درخشد.

.دومین شب موسیقی فجر در بجنورد به هنرمندان مقامی استان اختصاص داشت و بخش موسیقی مقامی شامل ۹ گروه و پنج تک نواز هنرنمایی کردند.

گروه سنتی دلژین، آوات، ژیار و تک نوازی های "محمد گل افروز"، "حشمت رهنما"، "مهدی گوهری"، "رحیم رضایی" و "سهراب خاکسار" در تالار فرهنگی و هنری گلشن روی صحنه رفتند و گوشه ای از مقام های موسیقی خراسان شمالی را روایت کردند.

همچنین گروه های جرگلان، اوین، دلنوازان، دایان، شیلان و نغمه شاه جهان نیز زنجیره دیگری از هنرمندان موسیقی مقامی استان را در این شب تشکیل دادند و با نواختن بر ساز دوتار، نوای موسیقی را در این جشنواره طنین انداز کردند.

شب گروه "چنگ" در غوغای تماشاگران

شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی، ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

اگرچه موسیقی نواحی در این خطه از دیرباز سرنوشت روشنی داشته است ولی در سال های اخیر موسیقی پاپ نیز در این خطه جایگاه خود را باز کرده و این را از استقبال تماشاگران از گروه "چنگ" می توان فهمید.

تالار فرهنگی و هنری گلشن بجنورد در شب پایانی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر میزبان هنرمندان موسیقی پاپ شد، شبی که هنرمندان صحنه را با شور و شوق موسیقی به آتش کشیدند و تماشاگران را با لب های خندان به منزل برگرداند.

گروه چنگ به سرپرستی "آرش رجائیان" آغازگر رسمی بخش پاپ شد و در ادامه گروه های آویژه هنر، پرواز، آوای سروش، پژمان، رامتین، فروغ، ساجدی، کاظمی روی صحنه رفتند و قطعاتی را نواختند.

"احمد وحدانی" دبیر اجرایی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در استان در آیین آغازین این شب موسیقی، هم به ایراد سخن پرداخت و ایجاد نشاط و شور اجتماعی و حمایت از هنرمندان بومی را از اهداف این رویداد هنری برشمرد.

این هنرمند موسیقی با توجه به کم رنگ شدن فعالیت های هنری هنرمندان،اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی دقیق تر از این پس شاهد اجرای کنسرت های بومی در استان خواهیم بود.

وی با بیان این که هنر موسیقی استان بکر است و مردم فهیم خراسان شمالی تشنه تماشای هنرنمایی هنرمندان هستند، گفت: استقبال پوشور مخاطبان بیانگر این ادعاست و هنرمندان امشب نیز همچون شب های گذشته با هنرنمایی خود دل تماشاگران را شاد کردند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره