اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 15:56

یکشنبه, 26 شهریور 1402 ساعت 09:59
  • .

ارتقای شاخص‌های اقتصادی خراسان شمالی در مجتمع فولاد اسفراین

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ارتقای شاخص‌های اقتصادی و توسعه واحدهای صنعتی خراسان شمالی یکی از اولویت های دولت سیزدهم بود که مسوولان دستگاه‌های مختلف برای رونق صنعت در این خطه تلاش کردند.

به گزارش نسیم امروز، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی رتبه دهم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و این آمارها بیانگر کم توجهی به بخش صنعت استان در دولت های قبل بوده است.

کارشناسان بر این باورند که رشد و رونق بخش صنعت پیش شرط رشد دیگر بخش‌هاست و این مهم در دولت سیزدهم مورد توجه خاصی قرار گرفت چرا که رشد و بلوغ در صنعت موجب رشد در سایر بخش ها خواهد شد بنابراین توجه به بخش صنعت در کشور و استان در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم نسبت به دولت های گذشته جدی‌تر شده تا جایی که آمارهای رسمی از رشد پرشتاب بخش صنعت و حتی رکورد در بخش های اقتصادی و صادراتی در دولت سیزدهم حکایت دارد.

ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر در حوزه صنعت، تامین ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال اعتبار در حوزه زیر ساخت معادن و رشد ۷۱ درصدی صادرات بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم بخشی از عملکرد دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی است.

علاوه بر این در سفر امروز(یکشنبه) «محمد مهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خراسان شمالی برکلات زیادی داشت و ضمن افتتاح چند طرح صنعتی، ظرفیت های اقتصادی این خطه به خوبی بازگو شد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود به خراسان شمالی از شرکت کشت و صنعت مزرعه سبز خرم در شهرستان فاروج در شرق استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات صنعتی سرمایه گذاران این شهر قرار گرفت.

مجموعه کشت و صنعت خرم در سال ۱۳۴۷ در شهرستان فاروج به بهره برداری رسید و محصولات این مجموعه شامل رب، انواع کمپوت میوه جات و انواع کنسروهای غیرگوشتی است که صادر می شود.

این شرکت صنعتی و کشاورزی با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر به طور مستقیم سالانه بین پنج تا ۱۰ هزار تن رب گوجه فرنگی تولید می کند و محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، پاکستان روسیه، اوکراین و عراق صادر می شود.

معاون وزیر صمت در ادامه به شهرستان شیروان سفر کرد و خط تولید واحد صنعتی چوب را در این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری را افتتاح کرد.

واحد صنعتی چوب گستر خاورمیانه با سرمایه گذاری یک فعال صنعتی بومی با بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال در این شهرستان راه اندازی شد و انواع مبلمان و مصنوعات چوبی تولید خواهد کرد که فاز اول این طرح برای ۹۶ نفر اشتغال ایجاد کرده و با بهره برداری از فاز دوم این طرح صنعتی برای ۴۹ نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد شد.

راه اندازی این واحد صنعتی ۲ سال طول کشید و اینک این سرمایه گذار با برند گذشته خود با ظرفیت تولیدی بیش از ۲ هزار انواع مبل و مصنوعات چوبی فعال است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از طرح های صنعتی شیروان در گفت و گو با ایرنا از احیای از پنج هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: از مجموع این تعداد سه هزار واحد صنعتی و معدنی و سایر نیز در بخش های دیگر اقتصادی از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به سایر وزارتخانه ها است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع سه هزار واحد احیا در بخش صنعت و معدن نیز ۲ هزار واحد تولیدی در بخش صنایع عمومی از جمله صنعت نساجی، سلولوزی و بخش غذایی است که جزو اولویت ها نیز است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه رشد صنعت کشور را ۹.۹ درصد بیان کرد و گفت: روند رشد در بخش صنعت کشور بر اساس گزارش بانک مرکزی جهشی بوده است.

رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن در دولت گذشته ۱.۷ درصد بود ولی میزان رشد این بخش در سال ۱۴۰۰ به ۳.۳ درصد و در سال گذشته نیز به ۹.۵ درصد افزایش یافت و اینک به ۹.۹ درصد رسیده است. / منبع ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره