اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 08:46

سه شنبه, 11 خرداد 1400 ساعت 18:41
  • .

تاکید قالیباف بر صیانت از چندجانبه گرایی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مخالفت با یکجانبه‌­گرایی و صیانت از چندجانبه گرایی از اولویت­‌های مهم مجلس شورای اسلامی ایران است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمنِ حفظِ تناسب و توازن در روابط خارجیِ خود با مناطق مختلف جهان، بر نگاهِ ویژه به همسایگان و قارّه­‌ی تاریخی، تمدنی و ادیانیِ آسیا که محل سکونتِ همه ماست، تأکید ویژه‌­ای دارد.

به گزارش نسیم امروزبه نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز( سه‌شنبه ۱۱ خردادماه) در افتتاحیه دومین کنفرانس مجمع پارلمانی سازمان همکاری‌های اقتصادی (PAECO) که در کشور پاکستان برگزار شده است به صورت ارتباط تصویری حضور پیدا کرد و گفت: جناب آقای اسد قیصر، رئیس محترم مجلس ملی پاکستان، در ابتدا لازم می­ دانم از میزبانی جنابعالی و همکاران محترم شما در پارلمان پاکستان برای برگزاری شایسته­ این اجلاس تشکر و قدردانی کنم. همچنین مایلم از جناب­‌عالی، برای دعوت از اینجانب جهت مشارکت در این نشست مهم، سپاسگزاری کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همانگونه که استحضار دارید، اینجانب مقدمات سفر را برای حضور در اجلاس مهمِ PAECO (پا اِکو) و همچنین دیدارهای رسمی دوجانبه با مقامات عالیرتبه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان فراهم ساختم، اما به دلیل ملاحظات و محدودیت­‌های بهداشتی اعمال شده از سوی ستاد کرونا، اکنون به صورت مجازی در جمع شما حضور یافته‌­ام و امیدوارم هرچه زودتر شرِّ این ویروس منحوس از جهان کوتاه شود. إن­ شاءالله در اولین فرصت نزدیک به اسلام ­آباد سفر خواهم کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: منطقه اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و قریب نیم میلیارد نفر جمعیت، برخوردار از نعمات و موهبت­‌های سرشار الهی است. این منطقه مهم دارای منابع و ثروت طبیعی و انسانی و موقعیتِ کم ­نظیرِ جغرافیایی است، به نحوی که اروپا را به چین و شرقِ دور متصل می­‌کند و روسیه و آسیای مرکزی را به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، پیوند می­دهد.

پیوند­های عمیق میان ملت‌­های منطقه­ اکو سرمایه بی­‌نظیری برای توسعه اقتصادی است

وی تصریح کرد: در کنار این‌ها، باید به پیوند­های فرهنگی و تاریخیِ عمیقِ میان ملت­‌های منطقه‌­ی اکو اشاره کردکه ظرفیت و سرمایه بی ­نظیری برای توسعه اقتصادی و ارتقاء سطح رفاهِ مردمِ منطقه و رشد و تعالیِ معنویِ آنها فراهم ساخته است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور، گفت: امروز، مجمع پارلمانی اکو این فرصت را در اختیار ما، به عنوان نمایندگان مردم کشورهای عضو قرار داده است تا با حمایت­‌های مؤثر قانونی و نظارتی، به دولت­‌هایمان در تحقق اهدافِ بلندِ سازمان اکو کمک کنیم. انتخابِ هوشمندانه­ موضوعِ این نشست، یعنی ارتقاء مشارکت پارلمانی با هدف همگرایی منطقه‌­ای فرصت ارزنده­‌ای است تا إن شاءالله گام­‌هایِ بلندی را در این راستا برداریم.

دستاوردهای سازمان اکو تناسبی با ظرفیت­‌های بالقوه ندارد

وی تصریح کرد: مایه خرسندی است که طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌­ای برای توسعه همکاری­‌های اقتصادی در چارچوب اکو صورت گرفته است. با این حال و با وجود اقدامات ارزشمندِ بعمل آمده، در جهت ایجاد زیرساختِ لازم و نهادسازیِ متنوع در اکو، در دستاوردهایِ حاصله، تناسبی با ظرفیت­‌های بالقوه مشاهده نمی­‌شود و امور به کُندی جریان دارد. بی ­شک این اجلاس فرصت مهمی را برای رایزنی، تبادل نظر و رفع کاستی‌­ها و حرکتِ پویا و رو به جلو فراهم خواهد ساخت.

قرن کنونی متعلق به آسیا است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مایلم اشاره کنم که قرن کنونی، متعلق به آسیا است و جمهوری اسلامی ایران ضمنِ حفظِ تناسب و توازن در روابط خارجیِ خود با مناطق مختلف جهان، بر نگاهِ ویژه به همسایگان و قارّه­‌ی تاریخی، تمدنی و ادیانیِ آسیا که محل سکونتِ همه ماست، تأکید ویژه‌­ای دارد.

قالیباف اضافه کرد: با درک صحیح از نقش پارلمان‌ها و جایگاه دیپلماسی پارلمانی در تقویت روابط بین کشورها و تعمیق همکاری‌های بین المللی در حوزه آسیا و اکو، تأکید می­کنم که مجلس شورای اسلامی ایران از همان ابتدا، از پیشنهاد مجلس ملی پاکستان برای تأسیس مجمع پارلمانی اکو به گرمی استقبال و به سرعت فرآیند داخلی تصویب اساسنامه آن را نیز طی کرد.

مجمع پارلمانی اکو بستری برای دیپلماسی پارلمانی منطقه‌­ای است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروزه، مجمع پارلمانی اکو نه تنها بستری برای دیپلماسی پارلمانی منطقه‌­ای از طریق تبادل­ نظر، هم­فکری، هم افزایی و هم‌سویی پارلمان­‌های ملی کشورهای عضو است، بلکه خواهد توانست فضایِ جدیدی را برای نمایندگان پارلمان‌­ها در سطح منطقه مهمِ ما، فراهم آورد.

وی ادامه داد: معتقدیم PAECO می­‌تواند ضمن ایجاد شبکه پارلمانی، با همتایان خود در دیگر کشورهای عضو اکو رایزنی و تعامل نموده و حمایت‌­های لازمِ پارلمانی را از همکاری­‌های منطقه­‌ای و به ویژه در شرایط سختِ اقتصادی ناشی از همه‌­گیری بیماری کرونا فراهم نماید.

قالیباف گفت: بی­ تردید، وجود چنین سازوکاری نه تنها دولت­‌های کشورهایِ عضو را در قبول تعهدات در چارچوب اکو از حمایت‌­های پارلمانی بهره­ مند می­سازد، بلکه بخشِ خصوصیِ کشورها را در زمینه مشارکت در پروژه­ ها و همکاری‌های منطقه­‌ای راغب ­تر خواهد کرد.

سازمان اکو و فعالیت­‌های آن مورد حمایت مجلس ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مخالفت با یکجانبه‌­گرایی و صیانت از چندجانبه گرایی از اولویت­‌های مهم مجلس شورای اسلامی ایران است. همچنین تلاش‌های جمعیِ کشورهای همسو، برای تحقق یک نظام اقتصادی بین ­المللیِ عادلانه و غیرتبعیض ­آمیز و از آن طریق، دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش­‌ها و فرهنگ­‌های ملی، دینی و کسب جایگاهِ مناسب در روابط بین­ المللی، همواره مورد حمایتِ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ایران بوده است. از این منظر نیز سازمان اکو و فعالیت­های آن، مورد حمایتِ ما می­‌باشد.

مجلس ایران از تمامی ظرفیت‌­های تقنینی خود برای ایفایِ نقش مؤثرتر در اکو استفاده کرده

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از تمامی ظرفیت­‌های تقنینی خود با هدف کمک به بخش­های خصوصی و دولتیِ ایران برای ایفایِ نقش فعال­تر و مؤثرتر در چارچوبِ همکاری­‌های اکو استفاده کرده و خواهد کرد؛ و آمادگی کامل دارد تا فعالانه، در اجرای توافقاتی که برای هرچه مؤثرتر کردن مجمع پارلمانی اکو حاصل خواهد شد، مشارکت نماید.

اکو از فرصت برگزاری نشست­‌های پارلمانی برای شناساندن بیشتر منطقه استفاده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در قالب پیشنهاداتی ۶ گانه، گفت: ضروریست PAECO علاوه بر نشست­های ادواری خود، از فرصت برگزاری نشست­‌های پارلمانی دیگر، در سطح منطقه و جهان برای شناساندن بیشترِ منطقه همکاریِECO بهره برداری نماید. قطعاً این مهم در شکوفایی هرچه بیشتر مجمع کارساز خواهد بود. همکاران من آمادگی دارند، در تدوین دستور­العملی برای این منظور، فعالانه مساعدت و همکاری نمایند.

مجمع پارلمانی اکو نسبت به اقدامات اسلام­ هراسانه واکنش­‌های جمعی نشان دهد

وی همچنین افزود: پارلمان­‌های عضو اکو و به طور مشخص مجمع پارلمانی اکو می­توانند نسبت به اقدامات اسلام­ هراسانه سازمان یافته ­ای که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش­‌ها و کرامت­‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌­ای گسترده برای کشورهای اسلامی و کشورهای عضو اکو به همراه داشته است؛ واکنش­‌های جمعی از خود نشان دهند و پشتیبانی­‌های تقنینی لازم را از قربانیان این دسایسِ شیطانی بعمل آورند.

مشارکت‌های جدی در زمینه توسعه تجارت درون منطقه‌­ای ساماندهی شوند

قالیباف اضافه کرد: معتقدیم باید همکاری و مشارکت جدّی در زمینه توسعه تجارت درون منطقه‌­ای و توسعه همکاری­‌ها در حوزه­‌هایی نظیر حمل و نقل و تراتزیت، انرژی، کشاورزی، مباحث مهم محیط زیست، علم و فناوری و گردشگری را در راستای تحقق اهداف سازمان اکو، ساماندهی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همگان بر این باوریم که توسعه تجارت و تعمیق همکاری‌­ها در منطقه، نیازمندِ ایجاد سازوکارهایی برای تسهیل تجارت میان اعضاء از طریق تسهیلِ مقررات گمرکی، مالی، بانکی و نیز توجه جدّی به ظرفیتِ بالایِ بخش خصوصی می­باشد. در نتیجه یافتن سازوکاری برای تسهیل هرچه بیشترِ فعالیتِ بخش خصوصی کشورهایِ عضو اکو حائز اهمیت می­‌باشد.

وی در پنجمین پیشنهاد با بیان اینکه مشارکت فعال کشورهای عضو، در کارآمد سازی نهادهای موجودِ اکو نظیر بانک توسعه و تجارت، بیمه اتکائی، اتاق بازرگانی و مؤسسه استاندارد اکو، می­‌تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف این سازمان داشته باشد، ششمین پیشنهاد خود را نیز چنین مطرح کرد: باید به سازوکارهای غیر اقتصادی، در چارچوب اکو نیز اشاره نمود. سازوکارهایی که می­‌توانند نقش مهمی را در تثبیت و تقویت مناسبات و همکاری‌های اقتصادی مابین کشورهای عضو ایفا ­نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این میان اهمیت سازوکارهایی نظیر مجمع پارلمانی اکو، مرکز منطقه‌­ای مبازه با فساد اکو، سازمان در دست تأسیس اِکوپُل (پلیس اکو)، سازوکار در دست تأسیس همکاری­‌های قضایی اکو و همکاری­‌های منطقه‌­ای در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قابل ذکر است.

مقاومت ۱۲ روزه مردم فلسطین بسیاری از کشورها و ملت ها را به حمایت از این مردم مظلوم واداشت

قالیباف ادامه داد: در روزهای اخیر، جهان شاهد تکرار جنایات گسترده رژیم جعلی اسرائیل، علیه مردم فلسطین و به ویژه کشتار زنان و کودکان بوده است. خوشبختانه در مقاومت ۱۲ روزه­‌یِ اخیرِ مردم فلسطین، ملت­‌ها، کشورها و حتی بسیاری از دولت­‌های اسلامی، پایِ­ کار آمدند و به هر شکل ممکن از مردم مظلوم و مجاهد فلسطین حمایت کردند. این ایستادگی در مقابل اقداماتِ صهیونیست‌­ها برای تصرّفِ مسجد­الاقصی، قبله­ اول مسلمین و مقابله با یهودی سازیِ قدس، با شکست تل­آویو و درخواست آتش­ بس از سوی صهیونیست­‌ها پایان یافت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با یادآوری اینکه ما در هفته گذشته، اجلاس پارلمانیِ کمیته ویژه فلسطینِ کشورهای اسلامی را با حضور نمایندگان پارلمان­‌ها کشورهای اسلامیِ عضو، در تهران برگزار کردیم، اضافه کرد: شرکت کنندگان در اجلاس بر ضرورت حمایت از فلسطین و محاکمه­‌یِ جنایتکارانی که مسئول نسل­‌کشی و رفتارِ مبتنی بر آپارتایدِ رژیم صهیونیستی می­باشند، تأکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: مایلم تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمانِ اکو، در جهت تحکیمِ پیوندِ اعضاء و تقویت توانمندی­‌های این سازمان، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و در این راستا، مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان مجمعِ نمایندگان ملت ایران، آمادگی خود را در جهت رفع موانعِ حقوقی و قانونی و تسهیل همکاری­‌های اعضاء برای تحقق اهداف سازمان اکو، اعلام می­دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اغتنام از فرصت، آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای پذیرش میزبانی اجلاس بعدی PAECO در تهران اعلام می­ دارم. مجدداً از جنابعالی و همکاران خود در مجالس ملی و سنایِ پاکستان به به واسطه­‌ی میزبانی و ترتیباتِ عالی این نشستِ مهم، تشکر می‌کنم.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره