اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 01:36

پنج شنبه, 11 خرداد 1402 ساعت 13:36
  • .

پرچمت را می بویم؛ یا ضامن آهو عطایی بفرما

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حضور خدام و بیرق حرم مطهر امام رضا(ع) با آغاز دهه کرامت در گنجینه فرهنگ‌ها حال و هوای دیگری گرفت و شمیم عطر رضوی در این دیار پیچید.

به گزارش نسیم امروز، دل های مردم خطه کوهستانی و سر سبز شمال شرق کشور؛ باب الرضا پا به پای کاروان زیر ساه خورشید سر بر کرامت سلطان طوس نهاد و ساعت ها و روزها مقیم خانه دوست شدند.

قصد زیارت داشتیم و پای دل را به پای اراده و رویا دخیل بستیم، دل سپردیم به دوردست روشنی که هدیه‌اش عطر پرنده بود و نور انگشت های خورشیدی ناتمام که قرار بود بنشیند روی سرمان و سایه درمانگرش بنشیند بر همه دردهایمان.

هوا گرم بود و آسمان نزدیک؛ راه کوتاه شده بود و زمان کم اثر، هر چه نیافتنی ها بود، دست یافتنی می شد انگار، کوهستان و جاده و درختان سپیدار و پیچ های خاکی و آسفالت های کم اثر، راه باز می کرد برای آمدن، برای آغوش زیارت و چشم های خیس که مینشست روی پرچمی که عطر مهربانی سلطان طوس را به ارمغان آورده بود.

بگذارید از اولین ها بگویم از اولین ساعات دیدار و حضور این کاروان در شهرستان فاروج، حال خوش توسل دلدادگان حضرت ثامن الحجج (ع) را در اشک دیداری عاشقانه درآمیخت.

السلام علیک یا امام رضا(ع) که چشم های منتظر، پرشوق و بارانی داشت و همه جا بود؛ گوشه چادر مادر شهیدی که ابیات دلتنگی و سال ها صبوری اش را برای امام رضا (ع) می گفت و داستانی نوشتنی در سینه نگه داشته بود تا مادری که فرزند کم توانش را به آغوش سپرده بود، یکی شفای دل طلب می کرد و دیگری شفای جسم، منتظر گوشه چشم عنایت سلطان طوس؛ مادران شهدا به استقبال عطر امام مهربانی ها آمدند کاروان زیر سایه خورشید در شهرستان فاروج با استقبال و همراهی چند تن از مادران معزز شهدا، همراه جشن های مردمی شدند و عطر متبرک رضوی را به اهالی این شهرستان هدیه دادند.

اولین دیدار عاشقانه و توسل به امام مهربانی در خانه شهید توافقی با واگویه های عاشقانه دردل مادر شهید مقیم با امام مهربانی آغاز شد؛ دلتنگی های مادر و پسری و در ابیات شاعرانه ای ناتمام که او با سالهای خمیده از دلتنگی اما ایستاده و استوار بر بیان شوق و اشک جاری می شد. خانه شهید «علیرضا بدیعی» و دیدار مادری که سال‌ها استخوان های شکسته را جوش داد و به دل زندگی گره زده بود و خاطره دست‌های امن و محکمش را همراهان فاروجی به درستی و دقیق به خاطر می آوردند، سر بر پرچم متبرک رضوی گذاشت و بارید.

روستاهای نورمحمد، امیرآباد، محمدآباد، احسان آباد و باش محله در فاروج، مردم را به گرد پرچم آورد و دل های مشتاق در نوای "ای صفای قلب زارم هرچه دارم از تو دارم" زائر حرم حضرت ثامن الحجج شدند.

سفر به نقاط مرزی و جشن های مردمی در روستای پشنده راز و جرگلان، حضور در مانه و سملقان و شهرهای پیش قلعه و قاضی و روستاها و خانه سالمندان و پدران و مادران دردکشیده، گرمه حال و هوای دشت و دیدار با خانواده های شهدا، دلجویی از عیادت از بیماران صعب العلاج، تمنا بود.

جاجرم هم داستان هایی داشت، از روستاهای امیر آباد و صادق آباد در عصری گرم و در نقطه ای دوردست که عطر رضوی را بر دیده دل‌ها نشاند تا محوطه سبز و پردرخت حرم ساده و کوچک امام زاداسماعیل علیه السلام روستای چپه که تا چشم دل کار می کرد میعاد گاه بود و قرارعاشقانه، مردم با پای پیاده از شهر شوقان و با اراده دل از روستاهای گرمک، محمدآباد، طبر، براز، جغدی، بام و پیشدره به قصد زیارت و صفای دل به دست بوسی سلطان طوس آمده بودند.

مراسم با پرچم گردانی و نوای مداحی و تمسک به امام مهربانی با طنین دسته جمعی صلوات خاصه امام رضا (ع) آغاز شد.

دختران دانش آموز روستای طبر آماده اجرای سرود شده بودند، سرود "حجاب" و "اینجا ایرانه"، دخترا ستاره می سازند" را برای عموم خواندند.

بام و صفی آباد هم که به تازگی شهرستان شده، اما همه همدیگر را می شناختند، انگار همه هم محله بودند؛ محله امام رضایی ها، از چهارراه شهرداری تا مسجد صاحب الزمان (عج)، همراه هم شدند، مزار شهدا را غبار روبی و عطر افشانی کردند و به دیدار خانواده شهید و ایثار گر رفتند، جشن گرفتند و یک دل سیر با امامشان حرف زدند.

پرچمداران حرم قدسی امام رضا (ع) در روز میلاد سلطان طوس به شهرستان شیروان سفر کردند و سفیران مهربانی و کرامت رضوی در این شهرستان شدند و دل‌های گره خورده به مهرآقا را تا حرم امن آن امام همام پر دادند.

خدام رضوی در بدو ورود مورد استقبال مردم و مشتاقان قرار گرفتند و پس از آن به دیدار سالهای صبوری و سالخوردگی استوار مادر شهید "احیا شیرازی" رفتند و مقام شامخ آن شهید را ارج نهادند و با اهدای تبرکی حرم مطهر رضوی، دل این مادر بزرگوار را روانه حرم آقای مهربان ارض طوس کردند.

پس از این دیدار ارزشمند، خادمان بارگاه ملکوتی ثامن الامه (ع) برای تبرکی و تبریک به عاشقان آن حضرت به میان بازار خانلق شیروان رفتند و عموم کسبه و مردم را به فیض زیارت در چهارشنبه ای بی نظیر رساندند.

حضور در جمع اهالی مسجد "مسلم بن عقیل (ع) " و بازدید از کارگاه ها و بخش های مختلف تولیدی این مسجد برنامه بعدی بود که فعالان آن زائر حرم رضوی شدند و در روز میلاد تبرکی آن حرم را دریافت کردند.

بازار روز شیروان و دیدار با کسبه و عموم در این بازار قرار بعدی بود که برای میزبانی از کاروان زیر سایه خورشید انتخاب شده بود.

حضور در جشن میلاد امام رضا(ع) با حضور سربازان پادگان شهید هاشمی نژاد و همراهی سردار سید محسن حسینی، فرمانده این پادگان هم می توان از برنامه های این روز و زائر شدن سربازان را می توان نام برد.

عصر نیز در ادامه برنامه ها، دیدار با خانواده شهید، دیدار با خانواده اهدا کننده عضو، بازدید از کارگاه تولیدی خواهران در روستای حسین آباد و شرکت در جشن مردمی زیر سایه خورشید این روستا و نیز همراهی با جشن محوری میلاد امام رضا (ع) در مسجد جامع را می توان در ادامه نام برد.

گنجینه فرهنگ ها؛ همه قشرها با هر زبان و گویش و فرهنگ و از هرجایی که بود، زبانشان زبان دل بود و هوایشان هوای غریب عاشقی و زائر شدن و به امام مهربانی سلام دادند و بوی پیراهنش چشم دل بینا کرد و دیده های خیس را پرندگان مسافر.

اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و به ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا (ع) برادر گرامی حضرت معصومه(س) ختم می‌شود، «دهه کرامت» نامگذاری شده است.

کاروان زیر سایه خورشید از روز پنج شنبه چهارم خرداد ماه به خراسان شمالی سفر کردند و در سالروز میلاد امام مهربانی ها پس از اتمام برنامه های تدارک دیده شده در شیروان، باب الرضا را ترک کردند و شانزدهمین دوره برگزاری این طرح پایان یافت./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره