اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 12:06

دوشنبه, 27 آذر 1402 ساعت 12:01
  • .

خراسان شمالی در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س ) عزادار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) استان خراسان شمالی سیاه پوش و مردم ولایتمدار این استان عزادار شدند.

به گزارش نسیم امروز، مساجد، تکایا و حسینیه ها سیاهپوش شده و بر سر در مغازه ها، میادین، منازل و معابر پرچم های سیاه عزا نصب شده است و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این دیار با حضور در مجالس و محافل سوگواری در عزای دخت مکرم رسول گرامی اسلام (ص) به سوگ نشستند.

آیین عزاداری فاطمی که امسال با تشییع پیکر پنج شهید گمنان در شهرهاس بجنورد و شیروان همراه بود با حضور پرشور اقشار مختلف مردم این شهر اعم از پیر و جوان، زن و مرد در میدان شهید و خیابان های مرکزی بجنورد برگزار شد و طی آن هیات های مذهبی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به سوگواری پرداختند.

مردم عزادار بجنورد، همراه با نوحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) مسیر میدان شهید تا بارگاه عباس بن موسی بن جعفر(ع) را سینه‌زنان طی کردند.

به همین مناسبت تمامی خیابانها، معابر، اداره ها، مسجد و برخی منازل مسکونی و تجاری بجنورد و دیگر شهرستان های خراسان شمالی سیاهپوش شده و مجالس روضه خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت در جای جای مناطق شهری و روستایی این استان برپا شده است و بساط پختن غذای نذری و اطعام عزاداران در همه جا برقرار است.

برپایی آیین های سوگواره، حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه و مزار شهدای دفاع مقدس از دیگر آیین های عزاداری است که امروز در جای جای استان خراسان شمالی برگزار می شود.

امروز همچنین مردم مومن و شهید پرور شهرستان های بجنورد و شیروان علاوه بر شرکت در مراسم عزاداری دختر پیامبر (ص) در تشییع پیکر مطهر پنج شهید گمنام نیز شرکت کردند و بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید پیمان کردند.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ، ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابیها ازجمله القاب و کنیه‌های این بانوی مطهر اسلام است.

سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کردند و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بودند و از ایشان حمایت می‌کردند، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن‌پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس ‌از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی(ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت زهرا(س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره