اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 15:31

دوشنبه, 21 آذر 1401 ساعت 10:55

۲۰ مقاله به همایش ملی بزرگداشت «شیخ محمدتقی بجنوردی» رسید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد از وصول ۲۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه همایش ملی بزرگداشت «شیخ محمدتقی بجنوردی» خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، جمشید عین‌بیگی در نشست خبری همایش ملی نکوداشت "شهید محمد تقی بجنوردی" اظهار داشت: 20 مقاله پژوهشی به دبیرخانه همایش ملی بزرگذاشت شیخ محمد تقی بجنوردی واصل که 10 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شده است.

وی افزود : این همایش روز ۲۷ آذرماه جاری در کمپ پتروشیمی بجنورد برگزار می شود و قشرهای مختلف از جمله دانشجویان، طلاب، اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و اصناف در این همایش حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: مقالات رسیده به این دبیرخانه از استان خراسان شمالی و رضوی است و سه مقاله در همایش ارائه به صورت کتاب چاپ می شود.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: شیخ محمدتقی بجنوردی از مشاهیر و مفاخر شمال خراسان است و برگزاری این همایش با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر معرفی مفاخر در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه این عالم وارسته در بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به این استان تبیین شده است گفت: یکی از رسالت های شورای اسلامی شهر شناسایی فرهیختگان، مشاهیر و مفاخر است و معرفی این روحانی بزرگ تاکنون مسکوت مانده بود.

عین بیگی با اشاره به تدوین سند جامع فرهنگی شهر بجنورد افزود: با گذشت ۱۰ سال از سفر مقام معظم رهبری اقدامی برای معرفی این عالم ربانی انجام نشد اما تلاش داریم سبک زندگی اسلامی و عرفان و نقش تاثیرگذار این فرد برای نسل امروز معرفی و جایگاه او تبیین شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ کهن خراسان شمالی ریشه در وجود این روحانی بزرگوار و برجسته دارد گفت: ابعاد شخصیت این فرد علمی و سیاسی در آن دوران نادر بود.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: ۱۴۷ سند از این روحانی از آستان قدس به دست ما رسید که تلاش داریم تا این اسناد به صورت کتاب چاپ شود.

رییس مرکز آموزش و پژوهش شورای اسلامی شهر بجنورد هم در ادامه این نشست گفت: شیخ محمدتقی بجنوردی، عالم مرجع خراسان و یکی از مفاخر تاثیرگذار در فرآیندهای اجتماعی بود که در توصیه های مقام معظم رهبری به آن سفارش شد.

سید محسن موسوی اظهار داشت: این عالم مجتهد در وقایع مهم تاریخی از جمله واقعه تنباکو تاثیرگذار بود و معرفی این چهره شاخص فرهنگی می تواند سبب امیدواری در نسل جوان باشد.

آیت الله شیخ محمد تقی بجنوردی فرزند حسین بن محمد علی بن صادق بن محمد بن اسماعیل است که به قولی از سرزمین بحرین به خراسان مهاجرت کرد و شیخ در بجنورد و در حدود دهه سوم قرن سیزدهم هجری ولادت یافت.

تحصیلات مقدماتی این عالم ربانی در بجنورد و مشهد بود و در حدود ۲۰ سالگی به حوزه نجف عزیمت کرد و در سال های تا ۱۲۶۲ تا ۱۲۶۶ هجری قمری نزد شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) تحصیل کرد.

او با رحلت آن مرجع بزرگ دینی، طی سال های ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۸ نزد شیخ مرتضی انصاری به ادامه تحصیل پرداخت و به درجه اجتهاد نایل شد. در حدود سال ۱۲۸۵ بنا بر اختلاف با یار محمد خان سهام الدوله حکمران بجنورد به مشهد مهاجرت کرد.

شیخ محمدتقی بجنوردی در شب ۱۴ صفر ۱۳۱۴ در شهر مشهد درگذشت و در دارالسیاده صفه دست چپ، پیوسته به در مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد.

آیین نکوداشت آیت الله محمدتقی بجنوردی همزمان با ۱۱۰ امین سال وفات این عالم ربانی در ۲۷ آذر ماه و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره