اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 20:27

سه شنبه, 18 مهر 1402 ساعت 17:07
  • .

تداوم ۱۱ ساله برکات سفر رهبری برای خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۱۱ سال از حضور هشت روزه مقام معظم رهبری، آن یار خراسانی در خراسان شمالی سپری شده است اما برکات این حضور همچون چشمه‌ای جوشان، برای مردم این خطه تداوم دارد.

به گزارش نسیم امروز به نقل ازایرنا،رهبر معظم انقلاب در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ به استان خراسان شمالی سفر کردند طرح هایی که در جریان این سفر هشت روزه برای جبران محرومیت ها و عقب ماندگی های این خطه مصوب شد ، به عنوان سرآغاز شکوفایی و توسعه این استان مطرح هستند.

خراسان شمالی استانی محروم و توسعه نیافته است اما در سفر مقام معظم رهبری، رسیدن به ۱۰ استان برتر کشور برای این خطه از کشور ترسیم شد و امیدها برای رسیدن به توسعه بیشتر شد، اکنون نیاز است تا مدیران و مسوولان بیش از گذشته تلاش کنند تا منویات ایشان محقق شود.

روستایی بودن، یکی از ویژگی های خراسان شمالی است، روستایی بودن می تواند یکی از مزیت ها برای توسعه و پیشرفت این خطه باشد، زیرا ایجاد اشتغال و ایجاد بسترها برای توسعه در این مناطق آسان تر میسر می شود اما در این باره باید زیرساخت ها و حمایت های ویژه چاشنی اقدامات شود.

یکی از رویکردهای سفر مقام معظم رهبری، محرومیت زدایی و کاهش فاصله رونق اقتصادی میان روستاها و سایر نقاط بود، بر این اساس بخش زیادی از پروژه های مصوب سفر معظم له، ماهیت کاملا روستایی دارد.

اختصاص ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر رهبری به خراسان شمالی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در آستانه سالروز سفر مقام معظم رهبری به این استان در باره اعتبارات پروژه های این سفر سخن گفت:

مرتضی بهزاد فر اظهار کرد: طی 11 سال گذشته ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به استان اختصاص یافت.

مرتضی بهزادفر اظهار می کند: محرومیت زدایی و توجه به مناطق محروم در سفر مقام معظم رهبری به استان مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس اعتبارات مناسبی برای توسعه روستاها مصوب شد، به طوری که از یکهزار و ۶۳۵ پروژه این سفر، ۸۰۰ پروژه ماهیت کاملا روستایی دارد.

وی تصریح می کند: ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در این سفر پر برکت به استان مصوب و همچنین ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های عمرانی نیز به آن اضافه شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی می افزاید: منابع اعتباری در قالب یک هزار و ۶۳۵ پروژه و ۲۲۸ مصوبه به استان ابلاغ شد و بیشترین پروژه ها مربوط به جهادکشاورزی، آموزش و پرورش، منابع آب، صنعت و معدن، حمل و نقل و عمران شهری و روستایی است.

وی می گوید: ۱۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده به استان از محل ردیف سفر مقام معظم رهبری و مابقی از محل سایر ردیف های پیش بینی شده استانی و ملی است.

بهزادفر بیان می کند: قرار گرفتن این استان در ردیف ۱۰ استان برتر کشور یکی از منویات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بود و در این زمینه مدیران باید تلاش کنند تا این امر ادامه دار باشد.

بهزادفر می افزاید: دفتر مقام معظم رهبری متعهد شده است که پروژه ها و مصوبه های سفر را تا انتها مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد تا مردم این استان از مزایای آن بهره مند شوند از این رو پیشرفت فیزیکی و مراحل اجرای مصوبه ها مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برکات سفر مقام معظم رهبری به استان پس از ۱۱سال هنوز تداوم دارد اظهار می کند: تاکنون بیش از یکهزار و ۳۲۲ پروژه به بهره برداری رسیده است و برای سال ۱۴۰۲ هم تامین اعتبار برای اتمام و بهره برداری ۱۰ پروژه دیگر در دست بررسی است.

بهزادفر خاطرنشان کمی کند: پیشرفت فیزیکی پروژه های آغاز شده به طور میانگین ۹۵ درصد است و برای سایر پروژه های تامین اعتبار شده از ردیف های ملی و استانی و تعهدات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی سابق هم میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۵ درصد است.

وی می گوید: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع سفر رهبری برای اقدامات گازکشی منازل محرومان، تهیه جهیزیه، کمک موردی به مددجویان نهادهای حمایتی و کمک تامین لوازم منزل هزینه شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار می کند: همچنین از محل تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای ساخت مدرسه در مناطق محروم ۲۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و مدارس به بهره برداری رسیده است.

وی، گازرسانی به روستاها را از دیگر پروژه های مهم سفر مقام معظم رهبری به استان عنوان کرده و می گوید: برای تقویت شبگه گاز استان، اجرای خط انتقال گاز صفی آباد-بام و اجرای خط انتقال گاز راز-غلامان ۲۷۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، این طرح با هدف تداوم و پایداری شبکه گاز و فراهم شدن گازرسانی به ۱۷ هزار و ۱۸۱ خانوار روستایی اجرا شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: همچنین برای گازرسانی به ۴۱۰ روستای باقی مانده واجد شرایط قانون استان ۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتیار هزینه شده است.

تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات سفر رهبری در بخش کشاورزی خراسان‌شمالی

خراسان شمالی استانی کشاورزی است و اقتصاد آن بر پایه زراعی و دامداری است از این رو توسعه این بخش نقش بسیار ارزنده در رونق اقتصادی، پیشرفت و افزایش درآمد خانوار این خطه دارد.

در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، بخش کشاورزی اولویت نخست برای توسعه این استان تعیین شد از این رو انتظار می رود مسوولان، توجه ویژه و شایسته ای برای رونق کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان این بخش داشته باشند.

بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده به طوریکه حدود ۲۵ تولید ناخالص داخلی استان و حدود ۳۰.۹ درصد از کل شاغلین استان در بخش کشاورزی می‌باشد.

سطح زیر کشت زراعی و باغی استان حدود بیش از ۳۲۳ هزار هکتار بوده که ۴۵ درصد آن را اراضی آبی و بقیه را اراضی دیم تشکیل داده و از این سطح سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت زراعی در رتبه ۱۵ و از نظر تولید محصولات زراعی رتبه ۲۲ را در سطح کشور در اختیار دارد. در استان خراسان شمالی ۵۹ محصول مشتمل بر ۳۳ محصول زراعی و ۲۶ محصول باغی ساختار اصلی تولید کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره می گوید: چهار هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال برای ۱۵ طرح کشاورزی در سفر ۱۹ مهرماه ۱۳۹۱ مقام معظم رهبری به این استان مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت.

محمد محمدزاده اظهار می کند: این میزان اعتبار در مجموع شامل هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال از این اعتبار توسط بخش دولتی، سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اداره کل دامپزشکی، ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار اداره کل امور عشایر و ۵۴ میلیارد ریال اعتبار اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی است.

وی تصریح می کند: سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۸ به دستگاه های ذیربط ابلاغ و مابقی نیز تاکنون تخصیص یافته است.

وی ادامه می دهد: اعتبارات سفر مقام معظم رهبری موجب اشتغال ۲ هزار و ۸۹۶ نفر در بخش کشاورزی شد و ۳۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از این مزایا بهره مند شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان می کند: همچنین این اعتبارات راندمان آبیاری استان را چهار درصد افزایش داد و افزایش تولید محصولات کشاورزی در پایان نیمه نخست سالجاری به ۱۲۸ هزار و ۳۲۰ تن رسید.

براساس این گزارش ساخت بیمارستان ۲۸۵ تختخوابی امام حسن مجتبی(ع) در بجنورد، ساخت بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی آیت الله هاشمی رفسنجانی در شیروان، تعمیر اساسی و تجهیز مرکز درمانی بنت الهدی در بجنورد، توسعه، تکمیل و تجهیز کلینیک دی سپاه پاسداران در بجنورد از مهمترین پروژه های به بهره برداری رسیده از محل اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان است.

استان خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره