اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 16:04

سه شنبه, 23 خرداد 1402 ساعت 13:29
  • .

بازگشت 5 واحد صنایع تبدیلی راکد خراسان شمالی به چرخه تولید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج واحد راکد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی این استان در ۲ سال اخیر احیا و به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش نسیم امروز، سیدعباس آقامیری ایرنا اظهار کرد: در استان خراسان شمالی ۱۱۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دایر است که از مجموع این تعداد ۲۲ واحد راکد است.

وی افزود: پنج واحد احیا شده شامل سه واحد خوراک دام، یک واحد بسته بندی عسل و یک واحد بسته بندی انواع مواد غذایی بوده است که به دلایل نبود مدیریت صحیح، کمبود سرمایه در گردش، مشکلات بانکی و سایر موارد تعطیل بود.

آقامیری تصریح کرد: با تلاش مسوولان و کارشناسان مشکلات این واحدها برطرف شد و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش به این واحدها تسهیلات پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: اینک مشکلات ۲۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی راکد نیز احصا شده است که تلاش می‌کنیم تا با رفع مشکلات دوباره به چرخه تولید باز گردد که برای تامین سرمایه در گردش، نوسازی ماشین آلات، تجهیزات و امکانات به ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیا. است

افزایش ۸۷ هزار تن ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۷ هزار تن تولید سالانه محصول فراوری شده به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان در سال زراعی جاری افزوده شد و این میزان به ۸۵۰ هزار تن رسید.

آقامیری با بیان اینکه در سال زراعی جاری هفت واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی جدید در بخش کشاورزی راه اندازی شد اظهار کرد: برای این تعداد بیش از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی گفت: علاوه بر این یک واحد صنایع تبدیلی نیز توسعه داده شد که در مجموع با احتساب واحدهای جدید برای ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

وی افزود: اولویت این مدیریت در رسیدن به این مهم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و صدور مجوز برای این واحدها است.

وی اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

آقامیری همچنین افزایش ارزش افزوده و بهره وری در این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده از بخش، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها از دیگر مزایای ایجاد این نوع صنایع عنوان کرد.

وی اضافه کرد: نبود تسهیلات ارزان قیمت به خصوص سرمایه در گردش، پایین بودن تکنولوژی ماشین آلات تولید و دانش فنی مورد استفاده در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهمترین چالش های این صنعت در خراسان شمالی به شمار می رود.

آقامیری گفت: صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۰ هزار تن انواع محصولت کشاورزی را دارد که به نوعی حدود ۵۰ درصد این محصولات شانس فراوری دارند.

از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

اولویت‌های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه‌های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم‌ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره