اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 19:02

پنج شنبه, 25 خرداد 1402 ساعت 12:15
  • .

اجرای طرح پساب به پتروشیمی خراسان تسریع شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وزیر کشور بر شتاب بخشیدن در اجرای طرح پساب به پتروشیمی خراسان تاکید کرد و گفت که استفاده از آب خاکستری در صنایع موجب صرفه جویی در منابع آبی موجود خواهد شد.

به گزارش نسیم امروز، احمد وحیدی در سفر به خراسان شمالی و بازدید از طرح پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح قرار گرفت و دستورهای لازم را صادر کرد.

وی در این بازدید افزود: مسوولان مربوطه در اجرای این طرح اهتمام ویژه داشته باشند و به اجرای آن سرعت بخشند.

به گزارش ایرنا، استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از مصوبات سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به خراسان شمالی بود و آیت الله رییسی در سفر خود به استان دستور صریح در اجرای این طرح را داد و اینک که کمتر از یکسال از آن می گذرد، این طرح با شتاب خوبی در حال اجرا است و تا آبان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این واحد صنعتی بزرگ پرمصرف ترین صنعت آب در این خطه به شمار می رود و حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد، این در حالی است که تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخایر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود و پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.

پروژه استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.

تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد و پتروشیمی خراسان در حال حاضر مشغول احداث تصفیه خانه تکمیلی در مقابل تصفیه خانه بجنورد است.

حضور در مزار شهدای گمنام بجنورد، بازدید از طرح های پتروشیمی خراسان و حضور در نشست شورای اداری خراسان شمالی از برنامه های سفر یکروزه وحیدی و هیات همراه به استان است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است؛ صنایع بزرگ استان شامل پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا است.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 31 خرداد 1402 ساعت 19:24
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره