اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 01:17

یکشنبه, 17 مرداد 1400 ساعت 11:41
  • .

مدیریت منابع آب مهمترین محور دومین نشست شورای پیشگیری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در سال 1400 به ریاست حجت الإسلام والمسلمین جعفری ، رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش نسیم امروز، مدیریت منابع آب در استان و بررسی نحوه اجرای طرح نماد در جوامع هدف از جمله مهمترین موضوعاتی بودند که در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان ضمن عرض تسلیت پیشاپیش ایام محرم الحرام، قیام تاریخی عاشورا را مهمترین مرکز ثقل تولید قدرت و اقتدار در جامعه اسلامی توصیف و دشمن ستیزی و مبارزه با ظلم را از جمله درس ها و عبرت های عاشورای حسینی عنوان کرد.

وی اجرای طرح نماد در استان را موفقیت آمیز دانست و از آن به عنوان یکی از طرح های راهبردی تأثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی نام برد.

عفری افزود:آموزش وپرورش در این حوزه پیشرو است و با حفظ کرامت و در نظر گرفتن عزت دانش آموزان اقدامات متعدد بازدارنده ای را به انجام رسانده و تداوم این روند کماکان در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اهمیت بالای اجرای این طرح از مسؤولین ذی ربط و متولیان امور خواست که اقدامات خود را منطبق با اهداف پیش بینی شده و در چارچوب ضوابط و بر اساس معیارهای کاملا کارشناسی به انجام برسانند تا خدای ناکرده دانش آموزان به جای درمان و رفع مشکلاتشان دچار عواقب سوء ناشی از مدیریت های ناصواب نگردند.

حجت الإسلام والمسلمین جعفری در ادامه از معضل بزرگ آب در کشور و استان بعنوان یک ابر چالش یاد و با بیان اینکه کشور و استان از دیرباز با مشکلات و تبعات سوء ناشی از محدودیت های منابع آبی مواجه است به موضوع ضرورت مدیریت منابع آب اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت ها و محرومیت ها در این حوزه به نظر می رسد با اعمال مدیریت هدفمند و بر اساس رویکرد و نگاه دوراندیشانه می توان از وقوع یک بحران فراگیر جلوگیری کرد و از این مجال که حسب مورد تهدیدی بالقوه یا بالفعل به شمار می رود بعنوان فرصتی برای رشد و شکوفایی اقتصادی بهره برد.

وی استفاده از تمامی فرصت ها و بکارگیری توانمندی ها و قابلیت ها و امکانات و ظرفیت های موجود را در کنار حسن تدبیر و مدیریت شایسته از مهمترین سازوکارهای مؤثر در رفع مشکلات یاد شده برشمرد.

جعفری افزود: سال آبی و زراعی جاری یکی از سنوات بسیار کم بارشی است که تاکنون تجربه کرده ایم و شاید این وضعیت در 50 سال گذشته بی سابقه باشد و این موضوع قطعا مشکلات عدیده ای را در تمامی سطوح - اعم از کشاورزی و دامپروری و بهداشتی و حتی آب شرب - رقم خواهد زد ولی با این وجود باید از تجارب ارزشمند مدیریتی دیگر کشورها که شرایط مشابه ای را از پیش رو گذرانده اند بهره ببریم تا از تشدید بیش از پیش مشکلات و تداوم این وضعیت نگران کننده پیشگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان با تبیین برخی از مصادیق جرائم متأثر یا ناشی از بحران آب در استان طی سالیان اخیر به تحلیل پیامدهای این رویدادها بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در استان پرداخت و بیان کرد: بدون تردید نزاع روستاییان بر سر آب و قطعی و جیره بندی منابع آب و اخلال در شبکه های آبرسانی و نیز کمبودات ناشی از این بحران و نقش منفی آن در کاهش حجم محصولات کشاورزی و دامی از مهمترین مسائل پیش رو و قابل پیش بینی است که متأسفانه با تشکیل پرونده های متعدد قضایی آثار جزایی نیز دارد.

جعفری آگاهی بخشی به مردم ، فرهنگ سازی مناسب درباره الگوهای استاندارد و نحوه مصرف آب و اعمال نظارت های دقیق را از جمله سازوکارهای جدی برای مدیریت منابع آبی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیریت این بحران نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند دارد و راه حل های مقطعی، کوتاه مدت و آنی مثل پرداخت وام های بانکی خسارت به کشاورزان و آبرسانی با تانکر و ... و یا تشکیل پرونده قضایی و جریمه های مالی هیچکدام کفایت نمی کند و بعنوان راه حل نهایی برای رفع مشکلات پذیرفتنی نیست.

ی گفت: باید تمامی مسؤولین اجرایی و نظارتی با جلب مشارکت جدی مردم و شکل گیری عزم عمومی جهت مدیریت این معضل دست به دست هم دهند تا بتوان شرایط موجود را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کرد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره