اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 03:55

شنبه, 12 شهریور 1401 ساعت 10:13
  • .

آسیب های اجتماعی و نقش دولت و مردم در کاهش آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آسیب های اجتماعی علاوه بر جنبه های روانی در جامعه، باعث صدمات شدیدی بر روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شود.

به گزارش نسیم امروز، شواهد نشان می دهد که در سالهای اخیر، جامعه با افزایش زیانبار آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روز به روز با افزایش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی، شوراهای حل اختلاف و به تبع آن درگیر کردن برخی از دستگاههای زیربط روبروست.

افزایش جمعیت جوان بیکار اعم از دختران و پسران، مردان و زنان و مشکلات سخت اقتصادی ، به رغم تلاشهای دولت نتوانسته است از میزان این آسیب ها بکاهد.

کم توجهی خانواده ها به تربیت و مراقبت از فرزندان به دلیل درگیر بودن با مسائل اقتصادی و تلاش برای تامین مایحتاج روزمره زندگی با عنایت به افزایش بی رویه قیمت ها و سخت شدن شرایط مختلف زندگی، دور بودن فرزندان از محیط عاطفی و حضور نداشتن آنان در کنار والدین، سرگرم شدن کودکان، نوجوانان و جوانان با فضای مجازی و دسترسی آنان به انواع پست های نامناسب در فضای تلگرام ، اینستاگرام و سایر برنامه های شبکه های اجتماعی و .... باعث شده تا روند رو به رشد آسیب های اجتماعی را در جامعه اسلامی شاهد باشیم.

در کنار همه این مسائل صدا و سیما به ویژه سیمای جمهوری اسلامی نیز در بسیاری از فیلم و سریال‌های خود در شبکه های مختلف به صورت غیر مستقیم به اشاعه رفتارهای نادرست، آموزش های غلط و رواج بی اخلاقی ها و تربیت نامناسب قشر کودک و نوجوان ما پرداخته است.

خروجی پخش سریالهایی مثل«یاغی» و امثال آن در جامعه و اثرات نامناسب آن در اجتماع بر رفتار نوجوانان و جوانان چیست؟

آیا خروجی فیلم های «گشت ارشاد» و «دینامیت» که ظاهر آن برای خنداندن تماشاگران این فیلم ها درسینماهای ایران اکران می شود، جز القای وضعیت نادرست رفتار اقشار مختلف و ایجاد زمینه بی بند و باری، چیز دیگری را برای جوانان ما به ارمغان آورده است؟

پخش فیلم و سریالهای خارجی در تلویزیون ایران و برخورداری بسیاری از خانواده ها از شبکه های ماهواره ای بماند که چه بر سر جوان و نوجوان ایرانی در رشد آسیب های اجتماعی آورده است.

رواج آسیب هایی همچون طلاق، خشونت، روش های کلاهبرداری و سرقت، اعتیاد و چگونگی حمل و جاسازی مواد مخدر و نحوه خرید و فروش آن، ارتباطات نامناسب جوانان، بی عاطفگی، اهانت به بزرگان اعم از والدین و... پوشش های نامناسب دختران و پسران، نامناسب بودن وضع ظاهری و آرایشی، همه و همه ناشی از برنامه های نادرست شبکه های اجتماعی و بخشی از آن فیلم و سریالهای پخش شده در سینما و یا در صدا و سیماست.

این بخشی از آسیب های اجتماعی است که در جامعه اسلامی هر روز شاهد آن هستیم.

اما دولت و از همه مهمتر مردم چه نقشی می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند موضوع مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی و با انجام کارهای فرهنگی مناسب زمینه های آن را فراهم کرد.

به نظر می رسد که خانواده یکی از مهمترین عوامل کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می رود؛ اما با توجه به عدم حضور موثر فرزندان در کنار والدین و وجود تبلیغات افسارگسیخته شبکه های اجتماعی که بیشترین وقت و زمان جوان و نوجوان ایرانی را به خود اختصاص داده است و همچنین عدم نظارت والدین به نحوه استفاده از این شبکه ها می تواند روح و روان ذهن جوانان ما را از آلودگی های خطرآفرین این شبکه ها دور کند.

بی خوابی های جوانان و حتی بزرگسالان تا پاسی از نیمه شب و سرگرم بودن آنان به داشته های فضای مجازی و برخی از ارتباطات نامناسب آنان در گپ و گفت های شبانه ، می تواند به سلامت جسمی و فکری آنان و به تبع آن رشد فکری آنان کمک کند؟

پیشنهاد می شود صدا و سیما، مدارس و دانشگاهها، اهالی هنر و رسانه و .... باید با برنامه های آموزشی مدون و مستمر به آسیب های جبران ناپذیر این بلای خانمان سوز و تبعات آن، جوانان و نوجوانان را آگاه و برای اوقات فراغت آنان در شبکه های اجتماعی برنامه سازی و برنامه ریزی کنند.

دولت باید مکلف شود تا زمینه های ایجاد اشتغال و سرگرمی سالم جوانان را برای پرکردن اوقات بیکاری آنان فراهم کند؛ بدون شک ایجاد زمینه ازدواج آسان؛ کاهش فشارهای اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش فرهنگی ... می تواند بخشی از آسیب های اجتماعی را کاهش داده و زمینه رشد و تعالی فرزندان جامعه را فراهم آورد.

*علی خادمی - فعال رسانه ای

آخرین ویرایش در شنبه, 12 شهریور 1401 ساعت 10:13
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره