اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 11:32

سه شنبه, 26 فروردين 1399 ساعت 18:04
  • .

عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهر / ناآگاهی و یا کم توجهی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نسیم امروز در گزارشی به عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهر بجنورد پرداخت و خواستار نظارت بیشتر مسئولان زیربط در اجرای این طرح شد.

گزارش نسیم امروز : با آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند در کشور و به تبع آن در استان از روز شنبه 23 فروردین 1399و اجرای پروتکلهای این طرح و بازگشت به کار مشاغل کم خطر؛ سری به خیابانهای شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی زدم تا از نحوه اطلاع مردم و کم و کیف اجرای این طرح در شهر گزارشی تهیه کنم.

قطعا رعایت همه نکات بهداشت فردی و عمومی و محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه تردد غیرضروری از مهمترین عواملی و خواسته هایی بود که اجرای این طرح، متضمن رعایت جدی آن بود، و مردم عزیز و کسبه و بازاریانی که در چارچوب مقررات اجرای این طرح قرار گرفته اند، باید با رعایت مسائلی که ذکر شد به پیشگیری از شیوع این ویروس کمک کنند تا هر چه زودتر با شکست واقعی آن کار و زندگی مردم به روال عادی خود برگردد.

اما با گشت و گذاری در چند خیابان این شهر؛ در کنار اینکه برخی از اصناف و مردم ضمن رعایت بهشداشت فردی به طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز پایبند بودند اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد عدم توجه و بی تفاوتی عده زیادی از شهروندان به رعایت آنچه در بالا ذکر شد؛ بودم.

ترافیک شدید اتومبیل ها در چند خیابان شهر؛ عدم توجه به رعایت اجرای طرح فاصله گذاری؛ اجتماع چند نفره مشتریان در برخی از فروشگاههای موبایل و لوازم بهداشتی؛ اجتماع برخی از جوانان در پیاده روها و تردد و رفت آمدهای مردم به صورت عادی، از جمله مواردی بود که خطر آلودگی و انتقال ویروس کرونا را برای عامه مردم هشدار می داد.

در یکی از فروشگاههای لوازم بهداشتی که ابعاد خیلی کوچکی داشت و جای ایستادن هم به زحمت در آن احساس می شد؛ 5 نفر خانم بدون رعایت اصول بهداشتی بیش از 45 دقیقه با مدیر فروشگاه که او هم فقط ماسک را به گردن خود آویخته بود مشغول صحبت کردن و خرید لوازم بودند؛ بعد از خلوت شدن این فروشگاه به داخل آن رفتم و به خانم جوانی که فروشنده مغازه بود با لبخند گفتم که چه عجب که فروشگاه بعد از 45 دقیقه خلوت شد و بعد گفتم از انتقال ویروس کرونا گویا نمی ترسی... او در پاسخ به این سئوال گفت مردم متاسفانه رعایت نمی کنند و نمی شود هم به آنها چیزی گفت. آنها مشتری هستند و من نمی توانم به آنها رعایت مسائل بهداشتی را یادآوری کنم ؛ چند روزی است که برخی از فروشگاهها باز شده و جذب مشتری و فروش برایمان اولویت دارد.

از او خواستم که حداقل خودش به صورت جدی رعایت کند و به جای انداختن ماسک به گردنش،آن را در جای خود قرار دهد تا دیگران با دیدن او ،خود را مکلف به رعایت مسائل بهداشتی بدانند.

در پیاده روی خیابان بین چهارراه مخابرات به سمت میدان شهید مردم بدون توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به حالت عادی تردد می کردند . در قسمتی از پیاده رو چندین جوان کنار هم ایستاده بودند و با هم شوخی می کردند. از صحبت هایشان مشخص بود که برای تفریح بیرون آمده اند .

با رعایت فاصله به آنها سلام کردم و گفتم چرا رعایت نمی کنید؛گویا کرونا هنوز هم هست و دنبال مشتری می گردد. یکی از آنها با خنده و شوخی گفت می خواهیم بمیریم .... توی خانه نشستن هم کمتر از کرونا برای ما نیست ؛ یا کرونا ما را می کشد و یا توی خانه ماندن و حبس شدن .... دیگری گفت: زور کرونا به ما نمی رسد و گر نه تا الان گرفته بودیم. با لبخند متقابل به آنها گفتم که مواظب سلامتی خودشون باشن و تا میتونن رعایت کنن و بعد از آنها خدا حافظی کردم.

خانواده شش نفره ای هم که برای انجام خرید به خیابان آمده بودند و با حالتی عادی از پیاده روی خیابان عبور می کردند در واکنش به این سئوال من که از پدر خانواده بعد از سلام و علیک پرسیدم که حاج آقا شما چرا رعایت نمی کنید، او تنها ابراز تاسف و شرمندگی کرد و گفت انشاءالله حتما رعایت می کنیم.

در بسیاری از نقاط مختلف شهر در کنار برخی از شهروندان عزیز و کسبه محترمی که برای ایجاد فاصله با مشتریان، با کشیدن پلاستیکی که در مغازه نصب کرده بودند مسائل بهداشتی را رعایت می کردند اما جمع زیادی از مردم نسبت به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بی اعتنا و کم توجه بودند؛ غافل از اینکه بی توجهی به اجرای این طرح و تدابیر بازدارنده آن شاید به تشدید شیوع ویروس کرونا در جامعه کمک کند.

به نظر می رسد که اجرای طرحِ موسوم به «فاصله گذاری هوشمند» در کشور نیازمند نظارت بیشتری است .

ضرورت حضور بازرسان اصناف و سازمان صنعت و معدن و حتی بازرسان بهداشت، برای توجه و هشدار دادن به کسبه و بازاریان و عوامل امر به معروف و نهی از منکر برای توجه دادن به مردم ، می تواند به رعایت تدابیر اندیشیده شده در این طرح کمک کند.

توزیع تراکت هایی با عنوان « برای شکست کامل کرونا، من اصول بهداشتی را رعایت می کنم» در حاشیه خیابانها و ارائه آن به تردد کنندگان، پرداختن بیشتر رسانه ها به این موضوع و حتی اجرای طرحی که پیش از این شهرداری با بلندگو در شهر اعلام می کرد که « در خانه های خودتان بمانید» با تغییر این متن به « رعایت فاصله اجتماعی»، نیز در اجرای موفق این طرح بی اثر نخواهد بود.

همچنین پیشنهاد می شود در نقاط مختلف شهر و پیاده روها نیز اگر امکان آن وجود داشته باشد از دستگاهها تب سنج برای چک کردن افراد استفاده شود و شماری از جوانان علاقمند و یا بسیجیان عزیز به صورت افتخاری مسئولیت این کار را حداقل برای مدت یکماه بپذیرند.

امید که با رعایت مفاد طرح فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت های اقتصادی برای پیشگیری از ضررهای اقتصادی، به خوبی به روال عادی برگردد و بی توجهی به آن جامعه را دچار چالش نکند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره