اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 19:57

شنبه, 06 آبان 1402 ساعت 08:31

بافت 1500 مترمربع فرش توسط مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ شمالی گفت: زنان تحت پوشش این نهاد در نیمه نخست سالجاری یکهزار و ۵۰۰ متر مربع فرش به ارزش ۷۵ میلیارد ریال بافتند.

به گزارش نسیم امروز، مجید الهی راد اظهار کرد: ۴۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند که در اقتصاد خانواده و افزایش درآمد بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه درآمد ناخالص حاصل از هر متر فرش برای بافندگان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال است، افزود: بافت فرش برای خانوارهای درآمد ایجاد می کند که به نوعی این افراد با ایجاد اشتغال به سمت خودکفایی می روند و در موارد زیادی نیز این افراد علاوه بر خودکفایی برای سایر افراد نیز اشتغال ایجاد می کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ شمالی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت راهبران شغلی در راستای توسعه طرح‌های قالی‌بافی و افزایش درآمد مددجویان تاثیر بسزایی داشته است، افزود: هم اکنون چهار راهبر شغلی در حوزه فرش و صنایع دستی با این نهاد همکاری دارند.

وی تصریح کرد: راهبران شغلی کارآفرینان حوزه فرش و صنایع دستی هستند که وظیفه آموزش، راه اندازی کارگاه های فرش، تأمین مواد اولیه مرغوب، نظارت و کنترل کیفی بر تولیدات بافندگان و بازاریابی و فرش محصولات بافندگان از جمله اقداماتی است که توسط این راهبران انجام می شود.

الهی راد همچنین به مجموع اقدامات حمایتی این نهاد در حوزه فرش اشاره کرد و افزود: برای حمایت از قالی‌بافان تحت حمایت، فرش های تولید شده زیر نظر راهبران شغلی طرف قرارداد امداد و یا به صورت مستقیم زیر نظر راهبران شغلی در بازار های داخلی استان و یا استان های همجوار به بالاترین قیمت خریداری می شود.

وی گفت: خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری حدود ۶۰ هزار و ۲۵۵ خانوار با جمعیتی در حدود ۱۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ شمالی با بیان اینکه اشتغال‌زایی، مهم‌ترین عامل برای دستیابی به توانمندسازی مددجویان است، گفت: رویکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) این است که با آموزش فرد و در عین حال اعطای تسهیلات فرصتی ایجاد کند تا فرد نیازمند بتواند شغلی برای خود ایجاد کند.

وی تصریح کرد: سیاست کمیته امداد حمایت از کسب و کار و به خودکفا رساندن مددجویان است.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

امروزه پنج هزار بافنده فرش ترکمن در خراسان شمالی و اغلب در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ پنج هزار نفری که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغولند و سالانه تا سه هزار متر قالیچه نیز تولید می کنند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره