اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 01:43

دوشنبه, 23 فروردين 1400 ساعت 11:55
  • .

احترام به سلیقه‌های مختلف راه برون رفت از چالش‌ها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شاعر و مدرس کارگاه شعر حوزه هنری خراسان شمالی، با بررسی چالش ها و موانع توسعه هنر انقلاب، احترام به سلیقه های مختلف رابهترین و موثرترین راه برون رفت از چالش های پیش رو مطرح کرد.

به گزارش نسیم امروز، منیژه درتومیان این شاعر آیینی، هنری را که در راستای حفظ و حمایت از ارزش‌ها و اهداف انقلاب باشد هنر انقلاب بیان و تصریح کرد: بنابر این تعریف، ابتدا باید ارزش‌ها و اهداف شناسایی شوند و سپس آن ارزش‌ها را به زبان هنر، به مخاطبان یادآوری و طریقه حفظ و حراست از آنها را ترسیم کرد.

از نگاه وی " انقلابی بودن" یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب است و ازسوی دیگر باتوجه به این که انقلاب ما، انقلاب اسلامی است، از تعهد، ایمان و وارستگی به عنوان ویژگی‌های دیگر هنر انقلاب نام برد.

وی مستقل بودن هنر انقلاب به عنوان یک ژانردر هنر را وابسته به نگاه جهانی و ایرانی به هنر دانست و افزود: در بعد جهانی نمی‌توان به عنوان ژانر هنری مستقل از آن یاد کرد اما در بعد وطنی، ژانری مستقل در هنر است. وی ادامه داد: باتوجه به گسترش برنامه‌های مناسبتی و اقبال نسبتا مساعدی که از برخی از این برنامه‌ها بعمل آمده است (مثلا برنامه‌های دهه فجر)، می‌توان به عنوان ژانر مستقل از آن یاد کرد.

وی اظهار کرد: البته ناگفته نماند که این اقبال، سال‌های گذشته بیشتر بود و با گذشت زمان کمرنگ‌تر شده است.

از نگاه این شاعر آیینی، هنر انقلاب می‌توانست بسیار پویاتر باشد اما متاسفانه انتخاب‌های غلط درگزینش دبیران جشنواره‌ها، بی‌تجربگی وخامی برخی از دبیران و داوران برنامه‌های ملی و نیز عدم تخصص و محبوبیت آنان در زمره عوامل اثرگذار بر روند پویایی این هنراست.

" درتومیان" خاطرنشان کرد: تبعیض قائل شدن در انتخاب آثار، دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی و... دست به دست هم داده‌اند تا با گذشت زمان ازمیزان پویایی هنر انقلاب کم شود.

از نگاه این شاعر، هنر انقلاب در دهه‌های شصت، هفتاد و حتی تا اواسط دهه هشتاد، راه خود را به خوبی باز کرده بود اما از اواسط دهه هشتاد و البته بیشتر در دهه نود، مسیر به دست اندازهای ناخوشایندی برخورد کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر از برنامه‌های مناسبتی به خاطر اهمیت ندادن به نحوه برگزاری آن از نظر کمی و کیفی، استقبال زیادی نمی‌شود و بعضی‌ها، بیشتر جهت رفع تکلیف، این کار را انجام می‌دهند، اظهار کرد: در نظر گرفتن اعتبارات کم در این سال‌ها برای برنامه‌های مناسبتی از یک سو و مواجه شدن هنرمندان واقعی با بی‌مهری و تبعیض که سبب شده است گوشه انزوا برگزینند، خطری است که به شدت هنر را تهدید می‌کند.

" درتومیان" در بخش دیگری از سخنانش به حاشیه رانده شدن پیشکسوت‌ها، متخصصان منتقد و عدم تحمل رای مخالف را از موانع پیش روی توسعه هنر انقلاب ذکر کرد و افزود: بهترین و موثرترین راه برون رفت از این چالش‌ها، احترام به سلیقه‌های مختلف ( وحتی مخالف)، انتخاب دبیرانی متخصص، متعهد، محبوب و به دور از حاشیه، ایجاد نوآوری‌های خلاقانه در برگزاری مراسم و پرهیز از کلیشه‌های مرسوم، استفاده ازتجربیات پیشکسوتان، اعتماد به جوانان و شفاف‌سازی و پرهیز از باندبازی‌ها و دسته‌بندی‌های هنری است.

وی انتخاب چهره سال هنر انقلاب را در معرفی هنرانقلاب اثرگذار عنوان و تاکید کرد: به شرط آن که برنامه‌ای درخور و شایسته برای منتخب چهره سال درنظر گرفته و شان هنرمند حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بناست چهره سال انتخاب شود باید ازصفر تا صد برنامه به بهترین نحو ممکن، برگزارشود، درغیر این صورت اگر برنامه برگزار نشود شان هنرمند بیشتر رعایت خواهدشد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره