اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 19:35

سه شنبه, 19 ارديبهشت 1402 ساعت 16:07
  • .

ارسال ۴۰۰ اثر به جشنواره موسیقی «تارآوا» خراسان‌ شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ۴۰۰ اثر هنرمندان موسیقی استان به دبیرخانه سومین جشنواره موسیقی مقامی "تارآوا" استان در شهرستان شیروان ارسال شد.

به گزارش نسیم امروز، تقی صادقی اظهارکرد: این میزان آثار از ۲۰۰ هنرمند در سطح استان است که به دبیرخانه این جشنواره مستقر در شهرستان شیروان ارسال شده است.

وی افزود: آثار رسیده به این جشنواره از تمامی هنرمندان شهرستان های استان بوده اما بیشترین مربوط به شهرستان شیروان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی های این دوره از جشنواره حضور همه اقوام است که موجب رونق بخشی جشنواره و توجه ویژه به استان به عنوان گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها است.

صادقی در ادامه بیان کرد: این جشنواره در سه بخش تک نوازی(زیر ۱۸ سال، ۱۸ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال)، تک نوازی همراه با آواز«بخشی گری»(۲۰ سال به بالا) و بخش گروه نوازی با اجرای سازهای محلی و مقامی است.

وی زمان برگزاری اجراهای آثار منتخب را ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام و خاطرنشان کرد:آیین اختتامیه این رویداد بزرگ موسیقیایی ۲۹ اردیبهشت ماه پیش رو با حضور مسوولان کشوری، استانی و هنرمندان در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهرستان شیروان برگزار خواهد شد.

موسیقی ریشه دار و اصیل ایرانی را باید در خراسان جستجو کرد، جایی که محل پیوند فرهنگ های مختلفی از ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانج است و موسیقی در رگ و خون مردم این دیار تنیده شده و به رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند.

شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی،ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

مردم این دیار به گنجینه فرهنگ ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح کشوری و ملی صاحب عنوان شوند و نام آوران این دیار باشند، امسال نیز هنرمندان این مرزو بوم در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند و همچون گذشته می درخشند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره