اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 03:33

دوشنبه, 02 بهمن 1402 ساعت 18:28
  • .

آیا جنگ اوکراین باعث تغییر دکترین هسته‌ای روسیه می‌شود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رویترز با استناد به گزارشی که از سوی یک اندیشکده پرنفوذ انگلیسی منتشر شده، به بررسی احتمال تغییر دکترین هسته‌ای روسیه و امکان استفاده این کشور از تسلیحات اتمی و پیامدهای آن پرداخت.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا از این خبرگزاری انگلیسی، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین اعتماد روسیه به نیروهای متعارف خود را کاهش داده و اهمیت استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک (NSNWs) را به عنوان ابزاری برای بازدارندگی و شکست ائتلاف نظامی ناتو در جنگ‌های احتمالی آینده افزایش داده است.

تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک به تمامی سلاح‌های اتمی با برد تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر گفته می‌شود که در میدان جنگ کاربرد دارند و نقطه مقابل تسلیحات هسته‌ای استراتژیک با برد بلندتر هستند که روسیه یا آمریکا می‌توانند برای حمله به یکدیگر از آنها استفاده کنند.

براساس گزارش این اندیشکده انگلیسی که امروز دوشنبه منتشر شد، این پرسش مطرح شده که آیا امکان دارد روسیه براساس این باور که غرب اراده لازم برای واکنش هسته‌ای را دارا نیست، از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک خود در میدان جنگ علیه اوکراین استفاده کند؟

در این گزارش آمده است: «درک روسیه از فقدان اراده کافی غربی‌ها برای استفاده از تسلیحات اتمی یا پذیرش تلفات در جنگ‌ها، افکار و دکترین تهاجمی روسیه را برای استفاده از NSNW ها بیش از پی تقویت می کند.

مطابق این گزارش، منطق استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک تشدید درگیری به شیوه‌ای کنترل شده و با هدف جلوگیری از جنگ با آمریکا و ناتو، یا برای وادار کردن آنها به پایان جنگ بر اساس خواسته های روسیه بکار برده می شود.

با این وجود، مسکو همواره هرگونه تهدید هسته‌ای از جانب خود را رد کرده است. اما اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین که خطاب به غرب به صورت هشدارآمیز صورت گرفته احتمال استفاده آن از تسلیحات نام برده را رد نمی‌کند. پوتین از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ همواره گفته بود که هر کسی که تهدیدی برای روسیه ایجاد کند و یا در این راستا تلاش کند با پیامدهایی روبرو می شود که در تاریخ تجربه نکرده است.

سرگئی کاراگانوف تحلیلگر روسی از جمله کسانی بود که سال گذشته بر لزوم تهدید به حملات هسته ای اروپا با هدف ترساندن و هشیار کردن دشمنان مسکو تاکید کرد.

ویلیام آلبرک به‌عنوان یکی از اعضای ارشد اندیشکده مطالعات استراتژیک و نویسنده این گزارش در همین زمینه گفت که کاراگانف از جمله حامیان اصلی استفاده از تسلیحات هسته ای در صورت شکست ارتش روسیه در اوکراین است.

آلبرک مدعی شد: تحلیلگران و مقامات روس بیم آن دارند که وضعیت کنونی، غربی ها را جسورتر کرده باشد. بنابراین با مطرح کردن تهدیدات هسته ای سعی در ترساندن زیاد آمریکا را دارند.

وی سپس خاطرنشان کرد: چنانچه روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک آماده شود، نهادهای اطلاعاتی غرب آگاه می شوند. چراکه آماده سازی برای استفاده از این تسلیحات شامل حرکت سلاح ها از یک انبار مرکزی به یک پایگاه هوایی و احتمالا حملات متعارف در نزدیکی منطقه هدف برنامه ریزی شده به منظور از کار انداختن رادارها و دفاع ضد موشکی چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

این عضو اندیشکده انگلیسی افزود: احتمالا پوتین در این مرحله به یک پناهگاه هسته‌ای منتقل می‌شود و در صورت واکنش هسته‌ای آمریکا، کل سیستم فرماندهی و کنترل هسته‌ای روسیه را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

این فرمانده پیشین ناتو در ادامه یادآور شد: هرگونه استفاده احتمالی روسیه از چنین تسلیحاتی نیازمند آن است تا مسکو مقدار مناسب و کافی استفاده از آنها را برای عقب راندن دشمن در نظر داشته باشد.

وی سپس گفت: چگونگی واکنش به این سناریو همان چیزی است که خواب را از چشمان برنامه ریزان آمریکایی ربوده است.

نویسنده این گزارش در پایان اضافه کرد: وقتی طرف مقابل از آستانه هسته ای عبور می کند، چگونه می تواند از تشدید جنگ جلوگیری می کنید؟ چگونه می توان آن را مهار نمود و از تنش ها کاست؟ وی سپس گفت: این یکی از سخت‌ترین مشکلاتی است که از آغاز عصر هسته‌ای وجود داشته است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره