اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 06:39

دوشنبه, 10 خرداد 1400 ساعت 08:55
  • .

بی بی رفتنی شد؛ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رهبر حزب "یمینا"،رقیب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای تشکیل دولت تغییر با یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده‌ای هست" تلاش خواهد کرد. این توافق به معنای پایان کار نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست وزیری پیاپی است.

به گزارش نسیم امروز، به نقل از روسیا الیوم، نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا یکشنبه شب در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که با یائیر لاپید، دیگر رقیب بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت به توافق رسیده است.

بنت با بیان این که فرصتی برای تشکیل دولت راستگرا در اسرائیل وجود ندارد، گفت: "امروز اعلام کردم که مصمم هستم تمام تلاش ممکن را برای تشکیل دولت وحدت با دوستم؛ یائیر انجام دهم تا با هم «کشور» را نجات دهیم و اسرائیل را در مسیر درست قرار دهیم ".

بنت تأکید کرد که "از همه احزاب برای ورود به تشکیل دولت دعوت می‌شود".

وی عنوان داشت: "ما با دو گزینه روبرو هستیم؛ یا تشکیل دولت وحدت یا رفتن به انتخابات پنجم."

رهبر حزب یمینا در ادامه افزود: "پیام من به اردوگاه ملی‌گراها این است که اگر کسی برای ترساندن شما بگوید که این یک دولت چپگرا است، دروغ است. من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت بسیار راست‌گراتر از دولت فعلی است."

وی همچنین با انتقاد شدید از نتانیاهو گفت: "نتانیاهو دیگر سعی نمی‌کند دولت تشکیل دهد. او می‌خواهد اردوی ملی‌گراها و کل کشور را با خود به قلعه شخصی‌اش ببرد".

توافق بنت و لاپید برای تشکیل ائتلافی از نیروهای راست، میانه و چپ ممکن است منجر به سرنگونی دوران نتانیاهو به عنوان رهبر اسرائیل شود.

فرصت لاپید برای تشکیل دولت چهارشنبه (دوم ژوئن) پایان می یابد.

برای تشکیل دولت بدون حزب لیکود، باید طیف وسیعی از احزاب از راست افراطی تا چپ افراطی با هم ائتلاف کنند که تنها نقطه اشتراکشان کنار زدن نتانیاهو است. علاوه بر این، آنها به رای نمایندگان عرب کنست نیاز دارند که با سیاست‌های بنت برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اراضی اشغالی موافق نیستند.

در صورت نهایی شدن این توافق، ابتدا نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لاپید تا پایان دوره چهارساله این پست را در اختیار می‌گیرد و این به معنای پایان ۱۲ سال حضور بنیامین نتانیاهو در قدرت است.

اراضی اشغالی طی دو سال گذشته شاهد برگزاری چهار دور انتخابات بوده اما به دلیل عدم توافق برای تشکیل دولت تاکنون این بن‌بست سیاسی ادامه داشته است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره