اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 02:35

چهارشنبه, 10 آبان 1402 ساعت 09:26
  • .

نگاهی به تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی در خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تحرکات سیاسی خراسان‌شمالی برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این فصل از سال اندکی گرمتر از گذشته شده است .

به گزارش نسیم امروزبه نقل از ایرنا، گرچه تا اعلام زمان تایید صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن چهره نهایی جناح های سیاسی زمان زیادی باقی است اما گروه‌های سیاسی به ویژه ۲ جریان فکری اصولگرا و اصلاح طلب به عنوان رقبای دیرینه مدت ها است که تحرکات انتخاباتی خود را در این استان آغاز کرده‌اند.

این ۲ جریان سیاسی با قطعی شدن آمار ثبت‌نام نهایی داوطلبان تحرک خاصی یافته اند و شبکه های اجتماعی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته و داوطلبان معمولا در محافل و مراسمات نیز حضور دارند.

جریان‌های سیاسی نیز با تشکیل جلساتی منطقه‌ای سعی دارند تا توانمندی‌های داوطلبان را شناسایی و بر اساس منطق و کارکرد نامزدهای نهایی را معرفی کنند.

در این میان از فهرست ۲۱۵ نفره حوزه انتخابیه خراسان شمالی برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چهره های نامدار و شاخص هم به میدان آمدند تا با به کارگیری از ظرفیت جریانی سیاسی در کارزار انتخاباتی وارد شوند.

بررسی ها نشان می دهد که اصولگرایان خراسان شمالی در این دوره بیشتر در قالب جریان های "شانا" (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی)، "شریان پایداری" ( حزب جدید اصولگرایان) و "شورای وحدت اصولگرایان" وارد کارزار انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند.

این جریان‌ها چند وقتی است که به صورت مرتب نشست های سیاسی و مذهبی خود را برگزار می کنند و منتظر اعلام نظر صلاحیت هیات های اجرایی در شهرستان و نظارت در استان هستند تا به صورت جدی وارد کاراز انتخابات و برای تکیه زدن به کرسی سبز بهارستان تلاش کنند.

هر سه جریان مهره های اصلی خود را برای رقابت های انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خصوص در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه، سملقان، رازوجرگلان، گرمه، جاجرم تا حد زیادی نیز انتخاب کردند که با اعلام نظر هیات های اجرایی شهرستان و هیات نظارت استان ها تکلیف آنها برای ارایه فهرست نامزدهای نهایی مشخص خواهد شد.

رییس خانه احزاب خراسان شمالی در این خصوص می گوید: جریان اصولگرایی گزینه های متعددی در صورت تایید صلاحیت ها برای ارایه فهرست نهایی نامزدها دارد.

سیدمیکائیل محمدی می افزاید: با این وجود این امر بیشتر در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه، سملقان، رازوجرگلان، گرمه، جاجرم صدق می کند و در برخی از شهرستان ها از سوی جریان اصلاح طلبی افراد شاخصی وارد کارزار انتخاباتی شده اند.

وی ادامه می دهد: جبهه اصولگرایی در قالب سه جریان "شانا" (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی)، "شریان پایداری" ( حزب جدید اصولگرایان) و "شورای وحدت اصولگرایان" فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و تشکیل ائتلافی با مشخص شدن فهرست نهایی نامزدها دور از ذهن نیست.

محمدی یادآور می شود: تعداد افراد ثبت نامی از سوی جریان مستقل نیز برخلاف دوره های گذشته افزایش یافته است و فعالیت های خود را با جدیت دنبال می کنند.

تولد احزاب و جریان‌های اصولگرای جدید همچون شریان پایداری و فعالیت های استانی آن در در فضایی اتفاق می‌افتد که از جناح رقیب آنها، اصلاح‌طلبان حداقل در خراسان شمالی کمتر از هر زمان دیگر خبری شنیده می شود.

خبرها تنها محدود به ثبت نام قطعی برخی افراد شاخص اصلاح طلب در انتخابات این دوره و برگزاری نشست های ماهانه است.

انگار اصلاح‌طلبان بعید است در سال جاری ترکیب جدید خود را بشناسد و بیشتر نگاهشان به تابلوی تایید هیات های اجرایی و نظارت در استان ها است.

در واقع این جریان سیاسی برای بستن فهرست قوی از نیروهای وابسته و ورود جدی به کارزار انتخابات نگاهش به شورای نگهبان و هیات های نظارت مرکزی انتخابات است تا با تایید صلاحیت آنها با دست و دلبازی، افراد دارای شانس رای بیشتر را گزینش و معرفی کنند.

محمدی در خصوص وضعیت جبهه اصلاحات در خراسان شمالی می گوید: گرچه این جبهه تاکنون نشست هایی نیز داشته اند اما همچنان منتظر اعلام نظر داوطلبان خود از سوی هیات های اجرایی شهرستان و نظارت در استان هستند.

رییس خانه احزاب خراسان شمالی می افزاید: این جریان فکری به صورت ماهانه نشست هایی برای بررسی تحولات استان برگزار می کنند.

وی ادامه داد: چهره های شاخص اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه خراسان شمالی ثبت نام کرده اند اما همچنان به دلیل مشخص نشدن وضعیت تایید صلاحیت فعالیت های انتخاباتی آنها محدود است.

محمدی می گوید: امسال خانه احزاب خراسان شمالی با رصد و بررسی تحرکات انتخاباتی و در نظر گرفتن شاخص هایی همچون توانمندی و تخصص، تجربه و اقبال مردمی نامزدهای مورد نظر در هر یک از حوزه های انتخابیه استان را معرفی خواهد کرد.

رییس خانه احزاب خراسان شمالی می افزاید: خانه احزاب استان تقریبا با بیشتر داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم تاکنون نشست داشته است.

وی ادامه می دهد: معرفی نامزدها با نگاهی فراجناحی انجام خواهد شد به گونه ای که اگر تشخیص داده شود که جریان اصلاح طلب در حوزه انتخابیه فاروج و قوچان بهتر و به نفع مردم عمل خواهد کرد، نامزد مورد نظر از این طیف معرفی خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: در واقع با این نگاه که چه شخصیتی می تواند برای حوزه انتخابیه مورد نظر مفید و موثر واقع شود، معرفی نامزدها انجام خواهد شد.

۲۱۵ داوطلب خراسان شمالی ثبت نام قطعی خود را برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام دادند که نسبت دوره قبل حدود ۵۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سالجاری برگزار می شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره