اخبار برگریده
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 22:49

چهارشنبه, 03 اسفند 1401 ساعت 11:24
  • .

خسارات 55 میلیارد تومانی ناشی از قطع گاز به کارخانه قند شیروان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرعامل کارخانه قند شیروان در خراسان شمالی گفت: قطعی گاز یک ماهه به دلیل برودت هوا و افزایش مصرف گاز خانگی ۵۵ میلیارد تومان به این واحد صنعتی خسارت زد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، بهرام غیبی اظهار کرد: پنج میلیارد تومان از این رقم مربوط به شربت و ۵۰ میلیارد تومان مربوط به عدم کارکرد و تعویق بدهی بانکی است.

وی خاطرنشان کرد: گاز کارخانه قند از یک ماه پیش قطع بود و شاید تنها کارخانه قند کشور است که با قطعی گاز مواجه است.

مدیرعامل کارخانه قند شیروان در خراسان شمالی ادامه داد: اکنون به علت نبود فعالیت، شکر خام رقیق شده برای تولید ۹۰۰ هزار تن شکر سفید در حال خراب شدن است و خسارت ناشی از این واحد پنج میلیارد تومان برآورد می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر خسارت های مالی، قطعی گاز سبب شد تا ۱۵۰ کارگر این کارخانه بیکار شوند.

تاخیر در پرداخت مطالبات چغندرکاران

مدیرعامل کارخانه قند شیروان در ادامه گفت: قطعی گاز و نبود فعالیت در این کارخانه موجب تاخیر در پرداخت مطالبات چغندرکاران استان در موعد مقرر نیز شده است.

وی عنوان کرد: مطالبات چغندرکاران خراسان شمالی بر اساس برنامه ریزی های قبل باید تا ۱۵ اسفند ماه جاری تسویه می شد ولی با توجه به قطعی و تداوم بی برنامه شرکت گاز بدلیل برودت هوا و افزایش مصرف گاز خانگی، این وعده به تاخیر افتاد.

غیبی افزود: با همکاری کشاورزان منطقه، امسال حدود ۲۱۰ هزار تن چغندر در این واحد تولیدی خریداری شد که ارزش آن حدود ۵۴۰ میلیارد تومان است، از این مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۳۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

وی اظهار کرد: امسال نرخ تضمینی چغندر قند به ازای هر کیلوگرم ۲۱ هزار ریال مصوب شد که با کمک کرایه به ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار ریال رسید و ۹۰ درصد از چغندرهای تامین شده در این کارخانه بالای قیمت و نرخ تعیین شده به وسیله دولت، خریداری شد.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۱ هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

کشت چغندر قند در خراسان شمالی از ابتدای اسفندماه آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و شهرستان شیروان بعنوان قطب تولید این محصول در استان است که در سال زراعی جاری این محصول در ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد.

همچنین چغندر قند در سال زراعی گذشته در سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین های زراعی این استان کشت شد و میانگین عملکرد این محصول در هر یک هکتار ۴۵ تُن و عیار محصول در کشتزارهای این استان به طور متوسط ۱۷.۲ درصد است.

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است و امسال ۲۵۰ بهره بردار در این شهرستان برای تحویل محصول خود با کارخانه قند شیروان قرارداد دارند.

شرکت تولیدی قند شیروان فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این کارخانه واقع در ۱۰ کیلومتری جاده شیروان - بجنورد، سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره