اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 11:27

جمعه, 25 شهریور 1401 ساعت 16:22
  • .

اهمیت صیانت از اطلاعات بانکی/ غفلت های لحظه ای که حادثه می سازند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

با پیشرفت های علمی و برخورداری کشور از فناوری های نوین جهانی، پرداخت های الکترونیکی در بانک های کشور به عنوان یک صنعت جدید مورد استفاده همگانی قرار گرفت.

به گزارش نسیم امروز؛ پرداخت الکترونیکی در بانک های کشور که امروز قدمتی 40 ساله دارد و از بدو راه اندازی و بهره برداری از این صنعت، کارشناسان و متخصصان این صنعت دائما در حال به روز رسانی این سیستم در راستای حفظ و صیانت از سرمایه مردم بوده اند تا با توجه به اهمیت این صنعت به دلیل افزایش روز افزون تعامل اقتصادی در جامعه از این طریق امنیت این صنعت را تضمین کنند.

تلاش و چاره اندیشی برای محفوظ ماندن اطلاعات بانکی افراد یکی از دغدغه های مهم کارشناسان و متخصصان این صنعت بوده تا با ایجاد رمز و رازهایی در سیستم برداشت و پرداخت و ایمن سازی این سیستم جهانی که امروزه مورد استفاده حداقل میلیون ها نفر در ایران است، راههای نفوذ کلاهبرداران و شیادان را در دسترسی به اطلاعات و سرمایه مردم ببندند.

سیستمی که از آن به عنوان خودپرداز و خود دریافت و یا صنعت پرداخت الکترونیکی یاد می شود امروزه به عنوان یک ابزار الکترونیکی و با ضریب امنیتی بسیار بالا و یکی از ملزومات روزمره عامه مردم در شهر و روستا شناخته می شود.

یقینا مسئولان این بخش تلاشهای خود را برای ارتقاء جایگاه این صنعت و نظام مند کردن آن انجام و در به روزرسانی این صنعت گام های اساسی برداشته و بر می دارند اما یکی از چالش های جدی این حوزه ، همچنان دسترسی شیادان و کلاهبرداران به اطلاعات بانکی اشخاص است.

آمارها نشان می دهد که سالانه هزاران مورد از حسابهای بانکی اشخاص به دلیل عدم صیانت از رمزهای بانکی و در اختیار گذاشتن این اطلاعات به طرق مختلف اعم از ثبت نام، قرعه کشی، ارسال پیامک های جعلی و.... خالی شده و یا مبالغ زیادی از آن توسط کلاهبرداران به سرقت رفته است.

این اتفاقات در حالی روی می دهد که پلیس فتا هر روز در سایت ها و کانالهای مختلف و حتی از طریق ارسال پیامک برای افراد؛ هشدارهای لازم را در زمینه حفاظت از اطلاعات بانکی و راهها و شیوه های کلاهبرداری به آنان داده است.

اخبار و گزارشات زیادی نیز در مورد سرقت های اینترنتی و پول های از دست رفته مردم در فضای مجازی همه روزه منتشر و در این خبرها به موضوع فیشینگ که یکی از رایج‌ترین حملات سایبری با هدف سرقت اطلاعات اعم از اطلاعات بانکی و اطلاعات شخصی انجام می‌شود، اشاره شده است.

به گفته پلیس فتا، شیادان و کلاهبردارای برای سرقت اطلاعات حساب‌های کاربری، خواه حساب بانکی و خواه غیربانکی و یا هرگونه اطلاعات دیگر مربوط به طعمه خود، از این روش ها استفاده می کنند.

مردم باید به هشدارهای مکرری که از سوی پلیس فتا و یا بانکها برای آنان ارسال و بر مراقبت از ورود به درگاههای جعلی تاکید می شود، توجه جدی داشته باشند و فریب شعارها و تبلیغات های کذایی کلاهبرداران نشوند.

به گفته پلیس فتا، هشدارهای امنیتی در مورد بانکداری الکترونیک به دلیل وجود ناامنی در شبکه ارتباط اینترنتی است و تبادل اطلاعات از این طریق بدون توجه به هشدارهای امنیتی و مسائل ایمنی که به طور مکرر اطلاع رسانی شده است، کاری خطرناک است و شیادان و کلاهبرداران این حوزه ممکن است به اطلاعات حساس افراد بر روی سرویس‌دهنده‌های اینترنتی دسترسی پیداکرده و از این اطلاعات در راستای اهداف خود بهره برداری و یا آن‌ها را تغییر و حذف کنند.

بنابراین مهمترین اقدامی که دارندگان حسابهای بانکی می توانند انجام دهند صیانت و حفاظت از اطلاعات سیستم بانکی خود و توجه به هشدارهای ارائه شده از سوی متولیان امر است که می تواند از بروز حوادث ناگوار و به سرقت رفتن سرمایه آنان جلوگیری کند.

عدم ارائه اطلاعات شخصی بانکی به صورت شفاهی و یا اشتراک گذاری آن در فضای مجازی، حفاظت از رمز عبور و در اختیار نگذاشتن آن به افراد و حتی نزدیکان، فعال کردن پیامک بانکی در گوشی، عدم استفاده از کافی نت ها برای انجام عملیات بانکی، مراقبت از تماسهای تلفنی کلاهبرداران با عناوین مختلف از جمله برنده شدن کالا و پول و سوزاندن کارت بانکی در صورت مفقود شدن و یا عدم استفاده از آن می تواند در حفاظت و صیانت از اطلاعات بانکی افراد نقش آفرینی کند.

نویسنده : علی خادمی فعال رسانه

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره