اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 14:22

چهارشنبه, 12 خرداد 1400 ساعت 09:37
  • .

پیگیری مذاکرات احیای برجام به صورت دو مرحله‌ای

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک کارشناس مسائل آمریکا پیشنهاد کرد: مذاکرات احیای برجام صرفا معطوف به لغو تحریم‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام شود تا تأثیری بر اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد و سایر مسائل و تحریم‌ها در زمان دیگری مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایسنا ، علی بیگدلی در ارزیابی خود از روند مذاکرات احیای برجام گفت: عملا خوشبینی که در این زمینه وجود داشت تبدیل به بدبینی شده و سرعت حرکت به سمت خوشبینی هم کندتر شده که آن هم دلایل مختلفی دارد.

وی گفت: آمریکا گفته تحریم هایی که ناشی از خروج از برجام بوده برداشته می شود در حالی که ایران می خواهد همه تحریم ها را بردارد.

وی افزود: در واقع مسئله در حال حاضر دوبخشی شده آمریکا موافق لغو تحریم های ناشی از خروج برجام مانند فروش نفت و گاز، بازگشایی شبکه مالی، سوئیفت و دریانوردی است.

این کارشناس مسائل آمریکا پیشنهاد کرد: می توان مذاکرات را به صورت دومرحله ای پیش برد. ابتدا موضوعات اقتصادی و توافق بر سر تحریم های ناشی از لغو برجام توسط آمریکا به نتیجه برسد و سپس در مورد مسائل بعدی مانند حقوق بشر، موشکی، دخالت ایران در منطقه و واگذاری و همکاری با گروه هایی که آن ها تروریستی می نامند بررسی شود. در واقع این موضوعات پیشنهادهایی است که اروپایی ها هم همین نظر را دارند.

وی با بیان این که دولت ایران براساس اظهارنظر مقامات ارشد به دنبال این است که همه تحریم ها باید برداشته شوند، معتقد است که این امر امکان ندارد و آمریکا عملا نمی تواند چنین اقدامی را انجام دهد.

بیگدلی ابراز عقیده کرد: مسئله ارتباط اسرائیل و آمریکا در دولت جدید ایالات متحده و همچنین ارتباط ایران و عربستان هم از مسائلی است که تا برجام به نتیجه نرسد این ها حل نمی شود و مقامات ارشد ما باید به این مسائل به عنوان یک پکیج نگاه کنند.

وی تصریح کرد: فارغ از رقابت های داخلی باید به فکر مردم باشیم، تحریم هایی که اقتصاد ما را روان سازی می کنند برداریم تا گشایشی در وضعیت معیشتی مردم به وجود آید. اینکه می گویم خوشبینی ها کاهش پیدا کرده مصداق همین نظر است که کوچکترین تزلزل در روند مذاکرات بر افزایش قیمت دلار و سکه تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان اظهار کرد: بیاییم نوع نگاه به منطقه و جهان را تغییر اساسی دهیم. با این رویه نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. حتی معتقدم انتخابات ایران هم خیلی تأثیری در دیدگاه ها و رفتار آمریکا ندارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره