اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 13:59

شنبه, 19 اسفند 1402 ساعت 14:37

تاکید بر پایش خانوارهای مشمول دریافت زمین جوانی جمعیت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان شمالی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان با مشارکت فرمانداران باید هر چه سریعتر خانوارهای اولویت دار مشمول دریافت زمین جوانی جمعیت را مشخص کند.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا حسین نژاد در جلسه ستاد جوانی جمعیت خراسان شمالی افزود: همچنین باید با بررسی کارشناسی زمین های قابل واگذاری به خانوارهای مشومول در هر شهرستان تعیین شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی تنها دلیل فرزندگریزی در جامعه نیست، گفت: مسایل فرهنگی نیز نقش بسیاری مهمی در کاهش جمعیت دارد به گونه ای که اکنون بسیاری از خانواده ها با وجود وضعیت مالی مناسب تمایلی به فرزندآوری ندارند.

حسین نژاد ادامه داد: متاسفانه باور غلط «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در میان بسیاری از افراد نفوذ کرده و این امر موجب کاهش تمایل به فرزندآوری می شود بنابراین جدای از اقدامات تشویقی که برای فرزندآوری انجام می شود باید دستگاه های فرهنگی نیز به شکلی هدفمند در امر جوانی جمعیت ورود کنند.

در ابتدای این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی گفت: ۵۸۶ قطعه زمین ۲۰۰ متری در قالب اجرای طرح جوانی جمعیت آماده واگذاری به خانواده‌های دارای شرایط در شهرستان‌های استان است.

سیدعلی میرکریمی اظهار کرد: افزون بر ۶ هزار خانوار در این استان متقاضی دریافت زمین در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند که بعد از پایش براساس الویت ها، زمین رایگان واگذار می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود از این تعداد متقاضی حدود چهار هزار خانوار مربوط به روستاها باشد.

میرکریمی ادامه داد: بیشترین خانوارهای متقاضی دریافت زمین رایگان با بیش از چهار هزار مورد مربوط به شهرستان بجنورد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی یادآور شد: پیش از این ۲۱۱ قطعه زمین ۲۰۰ مترمربعی به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان واگذار شده است.

وی افزود: از این تعداد ۴۱ قطعه به خانوارهای دارای چهار فرزند خراسان شمالی اعطا شده است.

دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف ایجاد مشوق برای فرزندآوری و تعدد فرزندان در خانواده در جهت سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده مبنی بر جلوگیری از پیری جمعیت و حفظ جمعیت جوان، اواخر شهریور ماه آیین نامه اجرایی تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را تصویب کرد.

بر این اساس خانوارها در صورتی مشمول استفاده از امکانات دولتی موضوع این آیین نامه هستند که فرزند سوم یا بیشتر آن خانوار پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (آبان ماه ۱۴۴) متولد و دارای سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی موضوع ماده (۱) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشد.

همچنین این آیین نامه مشمول خانوارهایی می‌شود که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، براساس سرشماری نفوس و مسکن و با اعلام مرکز آمار ایران، کمتر از ۲.۵ باشد.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره