اخبار برگریده
سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 04:25

سه شنبه, 07 تیر 1401 ساعت 15:08
  • .

نشست پرسش و پاسخ رئیس توسعه حل اختلاف خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

همزمان با گرامیداشت هفته قوه قضائیه نشست پرسش و پاسخ رئیس توسعه حل اختلاف خراسان شمالی برگزارشد.

به گزارش نسیم امروز، در این نشست رئیس توسعه حل اختلاف استان پس از شرکت در نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد حضرت رسول (ص) ، هفته قوه قضاییه و یاد وخاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام را گرامی داشت.

سید ابراهیم محجوب در این دیدار به صورت چهره به چهره با نمازگزاران، اهالی و کسبه منطقه دیدار و گفتگو کرد و به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

وی با اشاره به فاجعه هفتم تیرماه 1360 و شهادت شهید بهشتی و 72 از یاران ایشان، اظهار کرد: تاریخ انقلاب اسلامی مملو از جنایات،ددمنشی ها، توطئه ها و دشمنی های استکبار جهانی و مزدوران آنها به ویژه منافقین کوردل است.

وی با بیان اینکه با بصیرت مثال زدنی و هوشیاری ملت بزرگ ایران تمامی توطئه های نظام سلطه و ایادی آنان نقش بر آب شد؛ تصریح کرد: دشمنان با ترورهای کور نه تنها نتوانستند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه ای بزند بلکه با ریختن خون عزیزانمان، نهال نو پای انقلاب اسلامی را تبدیل به درخت تناوری کردند که در برابر طوفانهای سهمگین مصونیت یافت.

محجوب در ادامه ضمن تبیین اهمیت اصلاح ذات البین با استناد به آیات قران کریم و احادیث نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه معصوم (علیهم السلام)، گفت: صلح و سازش علاوه بر آثار و برکات مادی و دنیوی، نزد خداوند متعال آن قدر ارزش و اعتبار دارد که ذات اقدس الهی از طریق انبیاء و اولیاء همواره به آن سفارش اکید نموده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان افزود: در اهمیت والای مصالحه همین بس که پیامبر اکرم (ص) ثواب اصلاح و سازش بین دو مؤمن را بیشتر از ثواب یک سال نماز و روزه بیان فرموده اند.

محجوب با احصاء مهمترین عوامل مؤثر در صلح و سازش گفت: معتمدین، ریش سفیدان ،ائمه جماعت مساجد ، هیأت های حل اختلاف اصناف و بازاریان ، پایگاه های بسیج و شوراهای اسلامی نقش بسزایی در افزایش درصد صلح و سازش داشته اند.

رئیس توسعه حل اختلاف استان با اشاره به آمار مصالحه در پرونده های قصاص نفس در خراسان شمالی، خاطرنشان کرد:خوشبختانه استان خراسان شمالی جزء استانهایی است که قتل عمد در آن کمتر اتفاق می افتد و از طرفی زیرساخت های لازم در راستای اصلاح ذات البین به ویژه در سالیان اخیر به خوبی فراهم شده بطوریکه متعاقب تلاش ستاد صبر استان در سال 1399تعداد 15 فقره و در سال 1400 نیز 5 فقره و در پایان سه ماهه سال جاری نیز سه فقره مجازات قصاص نفس–که با توجه به قطعیت دادنامه صادره همه این موارد معد اجرای حکم بود-به سازش منتهی شد و زمینه های حصول سازش در 15 فقره پرونده دیگر نیز برقرار شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف خراسان شمالی با تأکید مضاعف بر ضرورت استفاده از محافل عمومی به ویژه مساجد بعنوان پایگاه مردمی برای میانجی‌گری و سازش میان افراد؛ از مردم به ویژه نمازگزاران خواست با توجه به اعتباری که نزد خدا دارید و مردم برای شما احترام قائلند منتظر مراجعه مردم به شما برای حل اختلافات نباشید و چنانچه از وجود اختلافی بین اهالی محل با خبر شدید پا پیش بگذارید و در جهت ایجاد سازش اقدام نمایید.

محجوب تصریح کرد: نگذارید اختلاف خانوادگی یا مالی بین چند نفر که به راحتی قابل حل و فصل است به دادگاه و پاسگاه کشانیده شود و بنابراین انتظار این است که نگذارید اختلافات عمیقتر شود.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته ارائه و اظهار کرد: از مجموع حدود 74هزار پرونده وارده به شورای حل اختلاف تقریبا تمام پرونده ها مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گرفت بطوریکه در این اثنا بیش از 49 درصد پرونده های دارای قابلیت مصالحه در استان به صلح و سازش مختومه شد.

محجوب درباره وضعیت فرایند جذب همکاری داوری و میانجیگری در استان نیز اظهار داشت : در سال 1400آزمون همکاری داوری و میانجیگری با مشارکت 288 نفر در سطح استان شد و مراحل اختبار علمی و تایید صلاحیت و ارزیابی داوران و میانجیگران نیز در حال انجام است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان در پایان به سازوکارهای نظارتی بر عملکرد شوراهای حل اختلاف نیز اشاره و بیان کرد : در سال 1400از کلیه شعب روستایی دو بار و از شعب شهری نیز سه بار بازرسی و بازدید به عمل آمد و طی آن با بررسی و پیگیری های لازم، مشکلات مبتلابه مرتفع گردید.

پاسخگویی به سؤالات کتبی و شفاهی نمازگزاران و ملاقات چهره به چهره با مراجعین پایان بخش این دیدار بود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره