اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 00:17

دوشنبه, 11 دی 1402 ساعت 08:45

دفن زباله های استان یکی از دغدغه های زیست محیطی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: روزانه ۵۱۴ تن زباله در شهرها و روستاهای این استان تولید می‌شود که دفن اصولی آن یکی از دغدغه‌های زیست محیطی است.

به گزارش نسیم امروز، رضا شکاریان اظهار کرد: ۱۴۰ تن از زباله های تولیدی استان مربوط به شهر بجنورد است که به صورت غیراصولی در کوه «باباموسی» دفن می شود.

وی افزود: کوه «باباموسی» از سه دهه پیش عرصه انباشت زباله های مرکز استان است در حالی که این مکان مجوزی برای دفن و انباشت ندارد.

شکاریان با اشاره به اینکه ایجاد کارخانه کمپوست اقدامی موثر برای رفع مشکل انباشت زباله در کوه «باباموسی» است، گفت: ایجاد این کارخانه هنوز گرفتار مسایل اجتماعی است، البته بارها اعلام شده است که راه اندازی این کارخانه به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد و مردم نباید نگران معضلات گذشته و تکرار آن باشند.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز به دنبال کاهش و به حداقل رساندن مشکلات زیست محیطی و دغدغه های به حق مردم در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی و حوزه سلامت جامعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کارخانه کمپوست در بجنورد در محل قبلی خود به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم به بوی تعفن، تنها پس از چند ماه از راه اندازی تعطیل شد و پس از آن در محل جدید خود جانمایی شد اما راه اندازی این کارخانه در این مکان هم گرفتار مسایل اجتماعی است.

شکاریان گفت: انتقال کارخانه کمپوست از محل قبلی به محل جدید در دستور کار است.

وی درباره گلایه های مردم از انباشت زباله در ایستگاه میانی گفت: ایجاد و راه اندازی ایستگاه میانی زباله در محدوده جدید در دست اجرا است اما بهره برداری از این مکان مشروط به بهره برداری از کارخانه کمپوست و دفنگاه زباله است.

شکاریان درباره مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی در استان گفت: اکنون تمامی بیمارستان های استان به دستگاه اتوکلاو مجهز بوده و نسبت به بی خطرسازی زباله ها اقدام می کنند البته هنوز دغدغه های در زمینه مدیریت زباله های مطب ها و مراکز درمانی بخش خصوصی استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی برای جمع آوری زباله های مراکز درمانی بخش خصوصی در شهر بجنورد وارد عرصه شده و نسبت به بی خطرسازی این پسماندها اقدام می کند، این پیمانکار قرار است در شهر شیروان نیز این مسوولیت را با عقد قرارداد با شهرداری شیروان به عهده بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: اکنون پسماندهای عفونی در مراکز درمانی بخش خصوصی شهرهای استان با همکاری بیمارستان ها بی خطرسازی می شود و سپس همراه با سایر زباله های شهری، دفن می شود.

به گزارش نسیم امروز، براساس این گزارش ۱۴ سال پیش جانمایی زمین برای ایجاد دفنگاه زباله های صنعتی استان توسط مشاور انجام شد اما به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم نسبت به جانمایی آن، اجرای این سایت دچار وقفه شد و در سال‌های بعد هم به علت اجرای طرح های بیابان زدایی در مکان‌های مورد نظر مسکوت ماند.

پیگیری ها برای ایجاد دفنگاه از ۲ سال گذشته در حال انجام است و امید می رود تا مطالعه این سایت تکمیل شود و در سال آتی ایجاد دفنگاه وارد فاز اجرایی شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره