اخبار برگریده
جمعه, 28 ارديبهشت 1403 16:02

شنبه, 11 شهریور 1402 ساعت 09:13

مشاهده ۲ قلاده یوزپلنگ در شهرستان جاجرم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۲ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه میاندشت شهرستان جاجرم مشاهده و از آنان تصویر برداری شد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی، رضا شکاریان روز شنبه اظهار کرد: یوزپلنگ ایرانی برای هشتمین بار در سال جاری در پناهگاه میاندشت شهرستان جاجرم مشاهده شد.

وی افزود: افزایش شمار مشاهدات یوزپلنگ نشان از پایداری زیستگاه برای این گونه دارد از این رو نیاز است تا بیش از پیش به تامین امنیت این حیوان زیبا در کرویدور میاندشت-توران توجه شود.

شکاریان اظهار کرد: میاندشت در خراسان شمالی و توران در استان سمنان آخرین زیستگاه های پویا و زادآور یوزپلنگ ایرانی هستند و صیانت از کریدور بین این دو منطقه نقش موثری در ادامه حیات این گونه دارد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره