اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 17:32

جمعه, 02 تیر 1402 ساعت 11:40

احیا و تکثیر حیات وحش نیازمند ایجاد شکارگاههای اختصاصی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی را از برنامه‌های لازم برای احیا و تکثیر حیات وحش دانست.

به گزارش نسیم امروز، رضا شکاریان اظهار کرد: این استان، منطقه‌ای بکر است و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه محیط زیست برای سرمایه گذاری وجود دارد و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه وارد عرصه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: با بررسی‌های انجام شده؛ منطقه آزاد "کوه بهار" و "اوزروم" با ۳۵ هزار هکتار در شهرستان جاجرم در حال ثبت به عنوان منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح قُرُق اختصاصی حیات وحش با هدف احیای جمعیت گونه‌ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت و با رویکرد گردشگری اجرا می‌شود.

شکاریان گفت: این طرح تاکنون در استان‌های کرمان و یزد انجام شده و تلاش داریم تا در این شهرستان هم اجرایی شود، در این طرح سرمایه گذار تعدادی محیط بان را برای حفاظت از مناطق حیات وحش استخدام می‌کند که علاوه بر حفاظت حیات وحش اشتغالزایی را هم در پی دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح سرمایه گذار با استخدام محیط بان، مناطق خارج از مناطق حفاظت شده حیات وحش را مدیریت می‌کند افزود: با اجرای این طرح و مدیریت آن، جمعیت گونه‌ها و زیستگاه‌های آنان احیا خواهد شد و همچنین در این طرح سرمایه گذار اقدام به توزیع علوفه برای حیات وحش و برگزاری جلسات متعدد برای شکارچیان و نحوه برخورد تعامل با حیات وحش انجام می‌گیرد.

گفتنی است: ایجاد شکارگاه‌ها و قُرُق‌های اختصاصی یکی از فرصت‌ها و ایده‌های نو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می شود که مشتریان زیادی دارد و برای علاقه‌مندان به طبیعت هم فال و هم تماشا است.

هر چند در این استان تاکنون ایجاد شکارگاه و یا قرق‌های اختصاصی محقق نشده است اما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که برای سرمایه گذار جذاب و مورد اقبال است.

خراسان شمالی واقع در شمال‌شرق کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن زیر پوشش مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.

مناطق زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شامل شامل ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت است.

تاکنون گام‌های مناسبی در این خصوص از سرمایه گذاری در خراسان شمالی برداشته شده است و در اولین قدمها مرکز تکثیر و پرورش قوچ اوریال در تپه‌های بدرانلوی بجنورد و پرورش مارال در جاجرم راه‌اندازی شد ولی این مناطق بکر همچنان نیاز به سرمایه گذار دارد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره