اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 15:18

یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 10:58
  • .

پیش بینی تولید افزون بر 4 هزار تُن گردو در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزسی خراسان شمالی گفت: برداشت گردو از سطح 2 هزار و 700 هکتار باغ بارورآغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 4هزار تن محصول برداشت شود.

محمدعلی شریکیان در گفتگو با خبرنگار نسیم امروز، با بیان اینکه گردو یکی از محصولات مغذی و صادراتی است ، اظهار کرد: امسال تولید گردو در مقایسه با پارسال 4 برابر افزایش داشته است.

به گفته شریکیان پارسال به علت سرمازدگی بهاره کمتر از هزار تُن گردو در استان برداشت شده بود .

وی سطح باغات گردو در استان را 3 هزارو و 313 هکتار عنوان و خاطر نشان کرد: شهرستان های شیروان، فاروج و روستای فیروزه در بجنورد بیشترین سطح و تولید گردو را دارند.

میانگین تولید در باغهای اصلاح شده بیش از 5 تُن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به تولید 350 هزار اصله نهال پیوندی در استان ، گفت: اصلاع باغ های سنتی و ایجاد باغ با کاشت نهال های پیوندی و پر محصول در استان آغاز شده و تا کنون 40 هکتار با ارقام اصلاح شده و پُر محصول ایجاد شده که 24 هکتار آن در روستاهای مرزی کلاته ابریشم و کلاته بهار در شهرستان رازو جرگلان است.

شریکیان با بیان اینکه میانگین عملکرد در باغ های سنتی یک الی 2 تُن است، افزود: در حالیکه میانگین عملکرد در باغهای اصلاح شده با ارقام پُر محصول ، 5 تا 6 تُن هم گردو برداشت می شود.

وی در ادامه به باغداران توصیه کرد که هر ساله برای پیشگیری از آفات نسبت به سمپاشی و تغذیه با انواع کودها و ریز مغذیها اقدام کنند.

جثه کوچک و زودبازده، تأخیر در گُل دهی وجلوگیری از سرمازدگی بهاره ، همچنین به دلیل همرس بودن و امکان برداشت مکانیزه از ویژگیهای گردوهای پیوندی است.

گردوهای پیوندی تولید شده در خراسان شمالی شامل ارقام چندلر ، فرانکت ، رُوند و( 63 z ) است.

آخرین ویرایش در یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 12:42
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره