اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 12:09

چهارشنبه, 08 بهمن 1399 ساعت 10:19
  • .

کشف بیش از ۱۰ هزار مورد خودزنی با ادعای نزاع

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در۹ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی (۷هزار و ۸۸۶ مرد و ۲ هزار و ۳۴۵ زن) که با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت انجام شده بود به مراجع قضایی اعلام شد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی، فرزانه مهدی‌زاده سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان با بیان این مطلب گفت: همچون تصادفات ساختگی، بسیاری از موارد خودزنی که با ادعای نزاع و درگیری انجام می‌شود، توسط کارشناسان با تجربه پزشکی قانونی قابل تشخیص است آنچنان که در نه‌ماهه امسال ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی تشخیص و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر مواردی دیده شده است که فرد یا افرادی به قصد کلاهبرداری و اخذ خسارت، با کمک شخص یا اشخاص دیگر صدماتی متعدد و نسبتاً شدید که حتی شامل شکستگی‌های استخوانی می‌شود در خود ایجاد می‌کنند که بعضاً منجر به ایجاد نقص عضوهای ماندگار در افراد می‌شود.

مهدی‌زاده اظهار داشت: این افراد با ادعای حدوث این آسیب‌ها و عوارض در سانحه تصادف (که ساختگی است) و یا با ادعای نزاع و درگیری به هدف دریافت دیه و جبران خسارت به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند، در حالی که بسیاری از این صدمات ساختگی قابل تشخیص است.

سرپرست معاینات بالینی سازمان با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد کارشناسان خبره پزشکی قانونی قادر به تشخیص خودزنی از دیگرزنی هستند، تصریح کرد: افرادی که اقدام به خودزنی می‌کنند در بیشتر موارد نه تنها از آسیب رساندن به خود سودی نمی‌برند بلکه با مشکلات قانونی و قضائی نیز روبرو خواهند شد.

مهدی‌زاده در تعریف خودزنی و انواع آن گفت: منظور از خودزنی این است که فرد (خودش یا با کمک دیگران) آگاهانه به بدن خود صدمه بزند. افرادی که اقدام به خودزنی می‌کنند با مراجعه به پزشکی قانونی به قصد دریافت خسارت وانمود می‌کنند که صدمه دیده‌اند و یا درصدد گرفتن گواهی به قصد افزایش صدمات خود متعاقب یک حادثه ادعایی هستند.

به گفته وی هدف این افراد دریافت دیه و خسارت و یا دستیابی به مدارک و مستنداتی برای دفاع از خود و شکایت از طرف مقابل دعوا است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آسیب‌هایی از این دست ممکن است محصول خودزنی (ایجاد آسیب بدون هیچ گونه درگیری و حادثه) یا محصول تلفیقی از نزاع و خودزنی (افزایش صدمات متعاقب منازعه و درگیری) باشد گفت: از ۱۰ هزار و ۲۳۱ خودزنی شناسایی شده در نه ماهه امسال چهار هزار و ۱۶۶ مورد غیرمنازعه و شش هزار و ۶۵ مورد منازعه و غیرمنازعه توأمان بوده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره