- .
یادداشت // مدیران مدارس را دریابید
مدیرکل پیشین فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: اگر آموزش و پرورش، مدارسی آباد، سامانیافته و شایسته داشته باشد، مسیر درست را پیموده است.
به گزارش نسیم امروز ، در این یادداشت آمده است:
مدرسه، آینهی تمامنمای توسعهی آموزش و پرورش است. قلب این نهاد حیاتی در مدرسه میتپد و هر رویداد و دگرگونی، در گذر از مدرسه است که معنا مییابد و عینیت پیدا میکند. اگر آموزش و پرورش، مدارسی آباد، سامانیافته و شایسته داشته باشد، مسیر درست را پیموده است؛ وگرنه، هر سخن و گزارشدیگر، تنها وصف آرزوها و شرح آمالی دستنیافتنی خواهد بود.
هرچند معلم، قلب تپندهی مدرسه و نقشی بیبدیل در تربیت دارد، اما مدیر مدرسه، مولفهای مهم و اثرگذار در این کانون است. مدیر، قوهی عاقله و مغز متفکر آموزش و پرورش در عرصهی عمل و نمادی از یک مدیرِ وزیر در مقیاس مدرسه به شمار میرود. او مهمترین راهبر در مسیر تحول و توسعهی مدرسه است. مدیر شایسته و توانا، حتی با کمترین امکانات، مجموعه را گلستان میسازد و آباد میکند؛ اما مدیر ناتوان، ظرفیتها را تباه میسازد، فرصتهای دیریاب را به باد میدهد و خارستانی از ناکارآمدی و بیعرضگی را به نمایش میگذارد.
گاه به دلیل حساسیت ذاتی، ظرافت اجرا و عملیاتیسازی اهداف و برنامهها، نقش مدیر مدرسه از بسیاری پستهای ستادی و استانی حساستر و پراهمیتتر میشود؛ بهویژه آنجا که پای تربیت نسل و انسانسازی در میان است. در این عرصه، کارنامهی وزیران آموزش و پرورش را نه در ستاد، که در کف مدرسه باید تحلیل و ارزیابی کرد. وزیری که داعیهدار تحول و دگرگونی در این نهاد تربیتنسل باشد، تحول را از مدرسه آغاز میکند. مدرسه کانون هماوردی کسانی است که هم در مسائل تربیتی صاحبحرفاند و هم انگیزه و توان اجرا دارند.
فرصت خرداد و تیرماه، زمان مناسبی است تا کارنامهی مدیران مدارس از منظر آموزش، تربیت و اجرای سیاستهای تحولی، بهدقت بررسی شود. در این رهگذر، مدیران شایسته و خوشنام سزاوار تقدیر و تشویقاند و مدیران ناتوانی که حاصل سفارش و توصیه بودهاند و کارنامهای جز افت تحصیلی، رخوت و ماندگی نداشتهاند، باید جای خود را به عناصر لایق و کارآمد بسپارند.
وزیر آموزش و پرورش باید خیمهی تحول خود را در مدارس پُربار برپا کند و با اتکا به مدیران توانمند، راههای نرفته را بپیماید و خطاهای راهبردی در تربیت نسل را اصلاح نماید.
گزینش مدیران مدارس باید از میان بهترین و کارآمدترینها صورت گیرد؛ کسانی که صلاحیتهای علمی، حرفهای و اخلاقی را احراز کرده و از دانش، تجربه، اندیشه، توانمندی، تابآوری، صداقت، دلسوزی، انگیزه، تفکر جهادی، مقبولیت صنفی و محبوبیت جمعی برخوردار باشند.
یک مدیر مدرسهی شایسته باید واجد این ویژگیها باشد:
1. صلاحیتهای علمی و حرفهای:
* تعهد به توسعهی مستمر و بهروزرسانی دانش در حوزههای روانشناسی تربیتی، فناوری آموزشی و نوآوریهای آموزشی.
2. مهارتهای مدیریتی و رهبری:
* رهبری آموزشی: هدایت فرآیندهای یاددهی-یادگیری.
* مدیریت منابع: بهکارگیری بهینهی امکانات مادی و انسانی.
* برنامهریزی استراتژیک: ترسیم چشمانداز و برنامهریزی بلندمدت برای مدرسه.
* حل تعارض: مدیریت سازندهی اختلافات و چالشها.
* تحمل فشار کاری: مدیریت اثربخش استرس در شرایط بحرانی (مانند تعارضات یا بازرسیها).
3. صلاحیتهای ارتباطی و انسانی:
* برقراری ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با معلمان، دانشآموزان، اولیا و نهادهای محلی.
* روحیهی همکاری و ایجاد فضای مشارکتی برای تشویق کار تیمی.
* همدلی و انعطافپذیری در درک نیازهای متنوع دانشآموزان و پاسخگویی به چالشهای فردی.
* شفافیت و عدالت در تصمیمگیریهای انضباطی و آموزشی.
4. ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی:
* الهامبخشی: توانایی ایجاد انگیزه و اشتیاق در معلمان و دانشآموزان.
* صداقت و مسئولیتپذیری: پایبندی به اخلاق حرفهای و پاسخگویی در قبال عملکرد مدرسه
نظر دادن
از پر شدن تمامی موارد الزامی ستارهدار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.



































