دوشنبه, 18 آذر 1404 00:14

پنج شنبه, 27 تیر 1404 ساعت 09:29
  • .

یادداشت // مدیران مدارس را دریابید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل پیشین فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: اگر آموزش و پرورش، مدارسی آباد، سامان‌یافته و شایسته داشته باشد، مسیر درست را پیموده است.

به گزارش نسیم امروز ، در این یادداشت آمده است:

مدرسه، آینه‌ی تمام‌نمای توسعه‌ی آموزش و پرورش است. قلب این نهاد حیاتی در مدرسه می‌تپد و هر رویداد و دگرگونی، در گذر از مدرسه است که معنا می‌یابد و عینیت پیدا می‌کند. اگر آموزش و پرورش، مدارسی آباد، سامان‌یافته و شایسته داشته باشد، مسیر درست را پیموده است؛ وگرنه، هر سخن و گزارش‌دیگر، تنها وصف آرزوها و شرح آمالی دست‌نیافتنی خواهد بود.

هرچند معلم، قلب تپنده‌ی مدرسه و نقشی بی‌بدیل در تربیت دارد، اما مدیر مدرسه، مولفه‌ای مهم و اثرگذار در این کانون است. مدیر، قوه‌ی عاقله و مغز متفکر آموزش و پرورش در عرصه‌ی عمل و نمادی از یک مدیرِ وزیر در مقیاس مدرسه به شمار می‌رود. او مهم‌ترین راهبر در مسیر تحول و توسعه‌ی مدرسه است. مدیر شایسته و توانا، حتی با کم‌ترین امکانات، مجموعه را گلستان می‌سازد و آباد می‌کند؛ اما مدیر ناتوان، ظرفیت‌ها را تباه می‌سازد، فرصت‌های دیریاب را به باد می‌دهد و خارستانی از ناکارآمدی و بی‌عرضگی را به نمایش می‌گذارد.

گاه به دلیل حساسیت ذاتی، ظرافت اجرا و عملیاتی‌سازی اهداف و برنامه‌ها، نقش مدیر مدرسه از بسیاری پست‌های ستادی و استانی حساستر و پراهمیت‌تر می‌شود؛ به‌ویژه آنجا که پای تربیت نسل و انسان‌سازی در میان است. در این عرصه، کارنامه‌ی وزیران آموزش و پرورش را نه در ستاد، که در کف مدرسه باید تحلیل و ارزیابی کرد. وزیری که داعیه‌دار تحول و دگرگونی در این نهاد تربیت‌نسل باشد، تحول را از مدرسه آغاز می‌کند. مدرسه کانون هماوردی کسانی است که هم در مسائل تربیتی صاحب‌حرف‌اند و هم انگیزه و توان اجرا دارند.

فرصت خرداد و تیرماه، زمان مناسبی است تا کارنامه‌ی مدیران مدارس از منظر آموزش، تربیت و اجرای سیاست‌های تحولی، به‌دقت بررسی شود. در این رهگذر، مدیران شایسته و خوش‌نام سزاوار تقدیر و تشویق‌اند و مدیران ناتوانی که حاصل سفارش و توصیه بوده‌اند و کارنامه‌ای جز افت تحصیلی، رخوت و ماندگی نداشته‌اند، باید جای خود را به عناصر لایق و کارآمد بسپارند.

وزیر آموزش و پرورش باید خیمه‌ی تحول خود را در مدارس پُربار برپا کند و با اتکا به مدیران توانمند، راه‌های نرفته را بپیماید و خطاهای راهبردی در تربیت نسل را اصلاح نماید.

گزینش مدیران مدارس باید از میان بهترین و کارآمدترین‌ها صورت گیرد؛ کسانی که صلاحیت‌های علمی، حرفه‌ای و اخلاقی را احراز کرده و از دانش، تجربه، اندیشه، توانمندی، تاب‌آوری، صداقت، دلسوزی، انگیزه، تفکر جهادی، مقبولیت صنفی و محبوبیت جمعی برخوردار باشند.

یک مدیر مدرسه‌ی شایسته باید واجد این ویژگی‌ها باشد:

1. صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای:

* تعهد به توسعه‌ی مستمر و به‌روزرسانی دانش در حوزه‌های روان‌شناسی تربیتی، فناوری آموزشی و نوآوری‌های آموزشی.

2. مهارت‌های مدیریتی و رهبری:

* رهبری آموزشی: هدایت فرآیندهای یاددهی-یادگیری.

* مدیریت منابع: به‌کارگیری بهینه‌ی امکانات مادی و انسانی.

* برنامه‌ریزی استراتژیک: ترسیم چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت برای مدرسه.

* حل تعارض: مدیریت سازنده‌ی اختلافات و چالش‌ها.

* تحمل فشار کاری: مدیریت اثربخش استرس در شرایط بحرانی (مانند تعارضات یا بازرسی‌ها).

3. صلاحیت‌های ارتباطی و انسانی:

* برقراری ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با معلمان، دانش‌آموزان، اولیا و نهادهای محلی.

* روحیه‌ی همکاری و ایجاد فضای مشارکتی برای تشویق کار تیمی.

* همدلی و انعطاف‌پذیری در درک نیازهای متنوع دانش‌آموزان و پاسخگویی به چالش‌های فردی.

* شفافیت و عدالت در تصمیم‌گیری‌های انضباطی و آموزشی.

4. ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی:

* الهام‌بخشی: توانایی ایجاد انگیزه و اشتیاق در معلمان و دانش‌آموزان.

* صداقت و مسئولیت‌پذیری: پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی در قبال عملکرد مدرسه

آخرین ویرایش در سه شنبه, 01 مرداد 1404 ساعت 08:33
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





عناوین روزنامه‌های امروز

یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • دسترسی آسان به آرشیو روزنامه نسیم خراسان شمالی