اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 10:18

پنج شنبه, 24 اسفند 1402 ساعت 09:12

اجرای عملیات مقابله با بیماری «سالک» در هشت منطقه خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از اجرای عملیات مقابله با بیماری پوستی «سالَک» در هشت کانون سالک‌خیز استان در سالجاری خبر داد.

به گزارش نسیم امروز، دکتر محمدرضا اکبری اظهار کرد: این عملیات مقابله شامل شناسایی، لانه کوبی، جونده کشی، چک حشره شناسی و بیماریابی است.

وی افزود: روستاهای مانه و سملقان یکی از کانون بیماری سالک بود که به دلیل طغیان این بیماری عملیات سم پاشی ابقایی در خصوص ناقلان این بیماری به انجام رسید.

اکبری با اشاره به برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی برای مقابله با بیماری سالک، گفت: هر سال برنامه هایی برای آموزش مردم به منظور مراقبت در برابر گزش پشه و پیشگیری از مبتلا شدن به سالک توسط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می شود.

وی تشخیص و درمان بیماران مالاریا، گرفتن لام مالاریا و غربالگری موارد پر خطر بیماری و اویتراپ گذاری پشه ناقل بیماری آئدس را از دیگر اقدامات رایگان انجام شده در سالجاری دانست.

سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام "رومبوموس" و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

زخم و نشانه بیماری سالک ۲ تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.

در صورت درمان به موقع، این بیماری پوستی در مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود خواهد یافت و بی‌توجهی به درمان باعث می‌شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته ایجاد شده و به صورت دائم باقی بماند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره