- .
انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 13
گزارش 12 بهمن ماه 1356 ساواک در مورد ادعای ولیالله مداح از طلاب حوزه علمیه مدرسه سلطانیه بجنورد1 در خصوص اظهارات آقای حسینی در ایام تعطیل
به گزارش نسیم امروز، متن این گزارش به شرح زیر است:
از: ب/9 تاریخ: 12/11/2536[1356]
به: 312 ﻫ 1 شماره: 3617/ب ﻫ
گزارش خبر
طلبه، ولیالله مداح که در حوزه علمیه مدرسه سلطانیه بجنورد1 درس میخواند، ضمن صحبت اظهار داشته آقای حسینی در تعطیلیها به طلبهها در مسجد فاطمی بجنورد درس قرآن میدهد، چند نواری از سخنرانیهای خلخالی2 و چند نفر دیگر که در مجلس[فرزند]روح الله خمینی ضبط شده بوده، به مسجد فاطمی آورده برای طلبهها و طلبهها نیز گوش میدادند. وی ادامه داده شیخ ابراهیم اسفیدانی نسبت به 66 حرفهائی میزد که پشت همه را میلرزانید. در چندی قبل نامهای از آیتالله شریعتمداری برای آقای مهماننواز مسئول مدرسه سلطانیه بجنورد آمده بود که وقتی شیخ حبیبالله مهماننواز میخواند، گریه میکرد. وی به دنبال صحبت خود اضافه نمود به آقای فلسفی از طرف دولت پیشنهاد شده اگر خواستی منبر بروی اشکالی ندارد، ولی فلسفی در جواب اظهار داشته بایستی تمام ملاهائی که توقیف هستند آزاد شوند تا من منبر بروم و از طرف دولت نماز جماعت در مساجد و مدرسههای قم و سبزوار تعطیل شده است.
نظریه شنبه . خبر صحت دارد. کلیه مطالب را ولیالله مداح عنوان مینمود.
نظریه یکشنبه . با توجه به دسترسی شنبه، صحت خبر مورد تائید است. اعمال و رفتار شیخ حبیبالله مهماننواز تحت کنترل و مراقبت است. آفاق
نظریه ب/9 . نظر یکشنبه مورد تائید است. مقرر فرمایند هرگونه نظری باشد ابلاغ دارند.
10538/9 ﻫ 1 ـ 8/12/36
به مرکز ارسال شود. سازمان بجنورد از اعمال و گفتار این شخص مراقبت نماید. 8/12
پاورقی:
_______________________
1. مدرسه علمیه سلطانیه بجنورد، قدیمی ترین حوزه علمیه بجنورد است که در سال 1266ق به همت حاج محمدخان ساخته شده و بانی آن نیز حاج سلطان بزرگ از روحانیون بجنورد بوده است. این مدرسه پس از مدتی به شکل مخروبه در آمده که پس از سقوط رضاخان در شهریور 1320ش، در همین سال توسط آیتالله میرزا احمد مرتضوی علوی تجدید بنا شده است.
2. آیتالله محمدصادق خلخالی، فرزند يدالله در سال 1305 ﻫ ش در گيوى از توابع خلخال در خانواده مذهبى ديده به جهان گشود. تحصيلات آغازين خود را در زادگاهش شروع كرد. پس از اخذ ششم ابتدايى جهت تحصيل علوم حوزوى به اردبيل رفت و در مدرسه حاج ملاابراهيم مشغول تحصيلات دينى شد. امثله تا صمديه را در آنجا، به مدت يك سال خواند. آنگاه به دستور پدرش، راهى حوزه علميه قم شد و درسهاى حوزوى را از كتاب سيوطى آغاز كرد و مطول، مغنى، معالم، حاشيه و قوانين را تا آخر خواند. او از همان زمان ورود، با شهيد مصطفى خمينى آشنا و هم بحث شد. بعد از تكميل تحصيلات سطوح مقدماتى و عالى و فلسفه، به درس خارج پرداخت. اساتيد برجسته وى عبارتند از حجج اسلام و آيات عظام آقايان: عباسعلى نجف آبادى، شيخ على پناه اشتهاردى، عبدالجواد اصفهانى، مجاهد تبريزى، حجت، بروجردى، علامه طباطبايى و امام خمينى(ره).وى مىگويد: «به مدت 14 سال در درس امام خمينى شركت جسته و اصول را دو دوره و نيم و فقه را از اول طهارت تا حدود و سپس مكاسب بيع را خواندم.» فعاليتهاى سياسى آقاى خلخالى به دوران فدائيان اسلام باز مىگردد. وى در همان سالِ تبعيد امام(ره)، مجدداً به زندان افتاد. بعد از آزادى، يك سال به انارك يزد و دو سال به رودبار تبعيد شد. او بعد از پايان سالهاى تبعيد تا شهادت آیتالله سیدمصطفى، در افشاى جنايات حكومت پهلوى سهم به سزايى داشت، بارها از طرف حكومت شاه به شهرهاى مختلفى به قرار زير تبعيد شد:
چهار ماه به رفسنجان، دو ماه به لار فارس، چهار ماه به بانه و چهار ماه به بندر لنگه. پس از آن كه امام خمینی(ره) به فرانسه هجرت كرد(پاییز 1357)، وى نیز به آنجا رفت و بيست روز در نوفل لوشاتو ماند. پس از پيروزى انقلاب اسلامى، بنا به فرمان حضرت امام(ره) محاكمه سران طاغوت را به عهده گرفت و در مشاغل و سمتهايى چون: حاكم شرع دادگاههاى انقلاب اسلامى (خوزستان)، سرپرست كميته مبارزه با مواد مخدر، نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى دوره اول و دوم و نماينده مردم استان تهران در مجلس خبرگان انجام وظیفه کرد. وى همچنين كتابهايى در ابواب مختلف فقه منتشر كرد و چندين اثر عرفانى و تاريخى هم به رشته تحرير درآوردهاند. وی در خاطراتش ماجراى اعدام سران رژيم پهلوى را فاش كرده است. آيتالله خلخالى در سال 1382 دارفانى را وداع گفت و در جوار رحمت الهی آرام گرفت.
نظر دادن
از پر شدن تمامی موارد الزامی ستارهدار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.