اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 13:20

پنج شنبه, 05 بهمن 1402 ساعت 20:23
  • .

تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که از ۲۸ دی ماه کار خود را در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی و تاریخی سعداباد آغاز کرده بود امشب با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از پنجشنبه ۲۸ دی در کاخ موزه هنرهای زیبا مجموعه فرهنگی سعدآباد افتتاح شد و قرار بود چهارشنبه ۴ بهمن آخرین روز نمایشگاه باشد اما با اعلام تعطیلی مجموعه سعدآباد در روز سه‌شنبه ۳ بهمن، این‌ رویداد تا جمعه ۶ بهمن تمدید شد.

آیین اختتامیه این رویداد امشب ۵ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم اظهارکرد: همانطور که لهجه‌ها و گویش‌ها و آداب و رسوم را در نقاط مختلف کشور تجلیل می‌کنیم، پوشش هم به همین شکل است.

وی افزود: وزارت فرهنگ به دنبال ایجاد سکوهای دایمی در اماکن اصلی عرضه لباس در کشور است؛ فعالان این عرصه باید سکوهای فروش خوبی را در اختیار داشته باشند و در همین راستا توافقاتی با چند فروشگاه زنجیره‌ای انجام شده است.

پایان دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر/وزیر فرهنگ: تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم+فیلم

وزیر فرهنگ گفت: مهمترین کار مسئولان اتصال طراحان کم نام و نشان به ویژندها و تولید کنندگان اصیل و قوی با حوزه صنعت است.

اسماعیلی افزود: پوشاک مناسب زنان عفیف ایرانی را به‌صورت آسان و ارزان در اختیار قرار می‌دهیم. دولت مردمی با قدرت پشت این کار است و ان‌شاءالله در همین دوره اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس عفیفانه رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ تاکیدکرد: امروز با یک جنگ فرهنگی روبه رو هستیم و جریان مقابل در حال تحمیل نمادهای هویتی‌اش به ما است. وظیفه ما صیانت و حفاظت از میراث اصیل فرهنگی‌مان است.

اسماعیلی با بیان اینکه علی‌رغم همه مشکلات، ۸۰ درصد جامعه ما طرفدار عفاف و حجاب و پوشش هستند، گفت: این خاصیت فرهنگ ایرانی است که در هیچ‌کدام از آثار باستانی ما کسی را با پوشش نامتعارف نمی‌بینید. فرهنگ غربی میل به سمت برهنگی دارد و فرهنگ چند هزار ساله ما میل به پوشش دارد.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه سال آینده بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس با حضور بیش از ۲۰ کشور جهان در شیراز برگزار می‌شود، گفت: آماده پذیرایی از همه کشورهای همسایه و همراه برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس هستیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این جشنواره مردمی بودن آن است و اینکه همه بتوانند نقشی را برای جامعه هدف ایجاد کنند از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید ولی ما توقعمان خیلی بالاتر از این چیزی است که امروز شاهد آن هستیم و با نقطه هدفمان فاصله بسیاری داریم.

وی درباره سکوهای عرضه محصولات حوزه مدولباس گفت: هدفمان این است که با کم کردن فاصله‌ها، نظام عرضه مستقیم کالاهای متناسب با خانواده ایرانی را به صورت آسان و ارزان در دسترس قرار دهیم.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در این حوزه شروع کرده‌ایم حمایت با تسهیلات ارزان است تا فعالان این حوزه بتوانند زودتر وارد چرخه تولید انبوه شوند.

وزیر فرهنگ گفت: وقتی موفق هستیم که در کف میدان بانوان و آقایان از بنده، شما و تولید کنندگان لباس گلایه نکنند که لباس مناسب در اختیار نداریم.

سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس فجر نیز در این آیین اعلام کرد: جشنواره مد اسلامی سال آینده با حضور ۲۰ کشور در شیراز برگزار می شود.

علیرضا بابایی دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز در این آیین گفت: امسال در بخش لباس تراز اجتماع، ویژندهایی که حداقل یک شعبه فروش حضوری دارند استقبال قابل توجهی برای شرکت در جشنواره داشتند.

وی افزود: ۲۳ ویژند عفاف و حجاب که کار تخصصی آنها در حوزه لباس‌های باوقار و عفیفانه بوده در این بخش شرکت کرده‌اند.

بابایی گفت: جشنواره مد و لباس فجر با اضافه کردن ویژندها و صنعت تبلیغات و رسانه باید بتواند یک‌ نمای کلی از زنجیره تامین پوشاک کشور را ارائه دهد.

وی گفت: ریل گذاری جشنواره دوازدهم به سمت رفع چالش اتصال جامعه طراحان به جامعه صنعتی بود که در این مسیر چند گام مهم برداشته شد که نخستین آن برگزاری کارگاه های آموزشی بود که در این راستا ۲۷ کارگاه در استان های مختلف کشور برگزار شد.

بابایی تاکیدکرد: با به رسمیت شناختن انواع لباس مانند لباس مجلسی، تراز اجتماع، خانگی، ورزشی و ... کمک می‌کنیم که تولید لباسی که ناظر بر زیست‌بوم کشورمان است، گسترش پیدا کند و همچنین با حضور ویژندها و تولید انبوه قیمت لباس نیز کاهش یابد.

در بخشی از این آئین از نگار خدایی هنرمندی که از گردن به پایین دچار معلولیت شده بود و در زمینه مد و لباس فعال است، تقدیر و همچنین قطعه «ای ایران» با صدای محمد معتمدی اجرا شد.

پایان دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر/وزیر فرهنگ: تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم+فیلم

در بخش تقدیر از برگزیدگان، طاووس زرین بهترین ویژند در بخش «مد و صنعت» به مهدی الیاسی، در بخش بهترین طرح به غزاله الیاسی، در بخش بهترین طراحی پارچه به ابراهیم همتی، طاووس زرین بهترین در بخش الگو به پگاه خسروی و طاووس زرین در بخش بهترین دوخت به مهدی اسماعیلی اهدا شد.

در بخش مردانه تعداد آثار به حد نصاب نرسیده است و رقابت شکل نگرفته است و تنها اثر رضا باقری شایسته تقدیر شناخته شد.

پایان دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر/وزیر فرهنگ: تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم+فیلم

در بخش «بهترین تیم های طراحی مد و صنعت» طاووس سیمین به صمد کاویانی، در بخش بهترین نگاه به موضوع طاووس سیمین به سحر کاری و در بخش بهترین طرح طاووس سیمین به زهره شاطری، در بخش بهترین طراحی پارچه طاووس سیمین به مطهره بزرا و در بخش بهترین دوخت طاووس سیمین به مریم واحدی تعلق گرفت.

طاووس بلورین طراحان مستقل در بخش «مد و صنعت» در بخش بهترین نگاه به موضوع به زهرا علینقیان، در بخش بهترین طرح به فاطمه منتظری، در بخش بهترین طراحی پارچه به الناز احمدی، در بخش بهترین طراحی و الگو به فرشته مرادی، در بخش بهترین طراحی دوخت به سحر محمدپور، در بخش بهترین طراحی سبک هیچ اثری شایسته تقدیر شناخته نشد.

در ادامه از ۲۹ ویژند در بخش «با افتخار ساخت ایران» تقدیر شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره