اخبار برگریده
چهارشنبه, 29 فروردين 1403 00:48

یکشنبه, 22 آبان 1401 ساعت 11:40
  • .

دستگاه قضا و کاهش هزینه های دادرسی!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس قوه قضائیه چندین بار یکی از سیاست های کاری خود را کاهش هزینه های دادرسی اعلام کرده و در این رابطه دستوراتی را به مسئولان قضایی داده اما در عمل هنوز گامی در این رابطه برداشته نشده است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از مهر، سی خرداد ماه سال جاری بود که غلامحسین محسنی اژه ای در جلسه شورای عالی قضائی از وضعیت هزینه‌های دادرسی گلایه کرد و با بیان اینکه کماکان هزینه دادرسی برای مردم بالا است، به معاونت حقوقی قوه قضائیه دستور داد تمامی تدابیر و اقدامات لازم را برای کاهش هزینه‌های دادرسی اتخاذ کند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه از وضع موجود در خصوص هزینه‌های دادرسی رضایت ندارد، به معاون اول دستگاه قضا و دادستان کل کشور نیز مأموریت داد با استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه و همچنین جلب مشارکت و همکاری بیشتر دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، اقدامات عاجل‌تری را برای ایجاد تحول در فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضائی و کاستن از هزینه‌های مادی و معنوی دادرسی برای مردم، در دستور کار قرار دهند.

رئیس دستگاه قضا با برشمردن موارد و مصادیقی از بالا بودن هزینه‌های دادرسی، مشخصاً به مسئولان ذیربط قضائی دستور داد تا تمامی مساعدت‌های لازم را در قبال افراد زیان‌دیده که اموال آنها به سرقت رفته و یا به اشکال مختلف به آنها از ناحیه بزهکاران خسارت وارد شده، انجام دهند.

وی در همین رابطه علاوه بر نقش مسئولان قضائی به مسئولیت ضابطین و مأموران انتظامی و امنیتی نیز در کمک و مساعدت به افراد زیان‌دیده و بزه‌دیده در راستای شناسایی بزهکاران اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد زیان‌دیده و بزه‌دیده امکان آنکه خودشان به شناسایی و معرفی اموال فرد بزهکار بپردازند را ندارند؛ همچنین ممکن است آنها توانایی معرفی وکیل و یا دفاع از خود در محکمه را نداشته باشند لذا مسئولان و دست‌اندرکاران قضائی، انتظامی و امنیتی به عنوان مأموران حکومت باید به کمک و مساعدت بزه‌دیدگان بشتابند تا فرایندهای مربوطه در امر شناسایی و دستگیری فرد بزهکار و احقاق حق فرد زیان‌دیده طی شود.

هزینه‌های دادرسی برای برخی از مردم زیاد است

پس از آن و در هفته قوه قضائیه اژه ای بار دیگر وعده‌هایی در رابطه با کاهش هزینه‌های دادرسی داد. وی در این رابطه با بیان اینکه هزینه‌های دادرسی برای برخی از مردم زیاد است، به رئیس مرکز وکلا و معاون منابع انسانی قوه قضائیه دستور داد که با برنامه‌ریزی مدون در راستای بسط و گسترش ارائه خدمات وکالتی، کارشناسی و مشاوره‌ای به خانواده معظم شهدا و ایثارگران، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی در دوره جدید کاستن از هزینه‌های دادرسی می‌باشد، گفت: هزینه‌های دادرسی برای برخی از مردم زیاد است و این هزینه‌ها بعضاً منجر می‌شود که برخی از مردم پیگیری پرونده خود را رها کنند؛ لذا برای کاستن از هزینه‌های دادرسی برنامه داریم، البته تحقق این مهم نیازمند کمک جدی دولت و مجلس است.

۵ماه از دستور اژه‌ای برای کاهش هزینه‌های دادرسی گذشت/ تقریبا هیچ!

لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی همچنان در انتظار تصویب نهایی

در حالی چندین بار رئیس قوه قضائیه کاهش هزینه‌های دادرسی را از وعده‌های تحولی دوره ریاست خود مطرح کرده است، لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و اگر چه کار آن در معاونت حقوقی و امور مجلس تمام شده اما همچنان در حال بررسی است.

آنطور که مسئولان قضائی وعده داده بودند قرار بود لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی نیمه اول امسال به نتیجه نهایی برسد که هنوز این وعده محقق نشده است تا به تأیید نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برسد.

این لایحه موافقان و مخالفان زیادی دارد چرا که در این لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی مورد توجه قرار گرفته است و یکی از موارد پیشنهادی معافیت دولت از پرداخت هزینه‌های دادرسی است.

اگر چه قوه قضائیه موظف به ارائه پیشنهاد کاهش هزینه‌های دادرسی است اما در نهایت این مهم نیازمند موافقت و همکاری دولت و مجلس است.

آقای اژه ای مردم نیاز به تکریم دارند!

تا کنون چندین بار رئیس قوه قضائیه بر کاهش هزینه‌های دادرسی تاکید کرده و اعلام کرده بود که تکریم مردم این است که کاری که برای مردم انجام می‌دهیم، کم هزینه باشد و سعی من بر کاهش هزینه دادرسی است‌.

اگر چه اقدامات و دستوراتی در این رابطه به مسئولان قضائی داده شده است و اقداماتی در حال انجام است اما آقای اژه ای مردم نیاز به تکریم دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره