اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 11:23

دوشنبه, 27 فروردين 1403 ساعت 13:54

خبرهای خوش مسکن خراسان‌شمالی/ رفع گره طرح برکت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن خراسان شمالی در دست ساخت است که به تازگی تحرکی در پیشرفت این طرح ایجاد شده است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، طرح « نهضت ملی مسکن » یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است که بر مبنای اجرای قانون « جهش تولید مسکن » مصوب مجلس شورای اسلامی از همان آغاز به کار دولت اجرا شد و مهمترین تحول آن نسبت به طرح‌های قبلی از جمله مسکن ملی و مسکن مهر در تغییر الگوی ساخت و تعداد است.

سهم خراسان شمالی از این طرح سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال، ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی است که سهم سه شهر بزرگ آن به ترتیب برای بجنورد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

در مجموع ساخت حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت است و حدود ۲۵ هزار نفر در این استان واجد شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شدند ضمن اینکه امکان ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرهای استان وجود دارد و این اقدام در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین انجام شده است.

بر پایه آمار اداره کل راه شهرسازی خراسان شمالی؛ اکنون در شهر بجنورد ساخت چهار هزار و ۱۵۴ واحد مسکن دولتی(بدون احتساب خودمالکی) با رشد فیزیکی ۲۸ درصد، در اسفراین ساخت یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن دولتی با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد و در شیروان هم ساخت ۳۰۶ واحد مسکن با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال اجرا است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: سایت های نهضت ملی مسکن در استان نیاز به فضای آموزشی دارد و با پیگیری های لازم از سازمان ملی زمین و مسکن، خوشبختانه مجوز ساخت ۱۳ مدرسه در این طرح استانی گرفته شد و در تفاهم نامه بین این اداره کل با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، تمامی مدارس با طراحی و نظارت نوسازی و تامین اعتبار سازمان ملی زمین و مسکن ساخته می شود.

سید علی میرکریمی اظهار کرد: این ۱۳ مدرسه با ظرفیت ۱۱۴ کلاس درس است که سه مدرسه در بجنورد، در شیروان و اسفراین هر کدام ۲ مدرسه، فاروج، جاجرم، گرمه، درق ، ایور و تیتکانلو هر کدام یک مدرسه با مساحت بیش از ۱۳ هزار مترمربع اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار ساخت این ۱۳ مدرسه بیش از ۶۳۵ میلیارد ریال است.

میرکریمی در ادامه به اجرای پروژه یکهزار و ۱۱۲۰ واحدی برکت بجنورد اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلات متعددی که برای این پروژه بوجود آمده است با پیگیری های استانداری و همچنین این اداره کل خوشبختانه پروژه در حال تحویل از پیمانکار قبلی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی اظهار کرد: روزهای گذشته ۲۴۰ واحد دیگر از پروژه مذکور به صورت قطعی به پیمانکار جدید تحویل شد و پیمانکار نیز تجهیز کارگاه این واحدها را انجام داد.

وی تصریح کرد: پیش از این نیز ۲۴۰ واحد از پروژه برکت که تاکنون هیچ اقدامی توسط پیمانکار قبلی صورت نگرفته بود، تحویل پیمانکار جدید شده بود که پروژه به صورت فعال به کار خود ادامه خواهد داد و تاکنون بیش از 33 درصد پیشرف فیزیکی دارد.

دبیر شورای مسکن خراسان شمالی عنوان کرد: ۶۴۰ واحد دیگر پروژه برکت که در اختیار پیمانکار قبلی بوده است و در چهار سال پیشرفت نزدیک به ۳۵ درصد را دارد در روزهای آینده تحویل پیمانکار جدید خواهد شد و پیمانکار جدید نیز تجهیز کارگاه خود را به زودی انجام خواهد داد.

مجری طرح یکهزار و ۱۲۰ واحدی برکت در بجنورد، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است که از سال ۹۹ عملیاتی شده است، اکنون پیمانکار آن اعلام کرده است با افزایش هزینه ها، ادامه کار صرفه اقتصادی ندارد.

شرکت عمران ستاد به عنوان پیمانکار، اعلام کرده است که قادر به ادامه کار نیست و اجرای طرح را واگذار می کند، براین اساس در نشستی با حضور استاندار خراسان شمالی، مقرر شد اجرای این طرح به این اداره کل واگذار شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه به اجرای پروژه ها در شهرهای جاجرم و گرمه اشاره کرد و گفت: در شهر جاجرم چهار هزار و ۸۵۰ متقاضی نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد سه هزار و ۱۰۰ متقاضی تایید شده اند و ۲ هزار متقاضی نیز واریز وجه خود را انجام داده اند و هزار و ۴۳۴ متقاضی نیز به پروژه ها تخصیص شده اند.

میرکریمی به آمار ثبت نامی شهر گرمه اشاره کرد و افزود: در شهر گرمه ۲ هزار و ۵۴۲ متقاضی نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد هزار و ۴۱۵ متقاضی تایید و ۹۲۱ متقاضی نیز واریز وجه خود را انجام داده اند و ۷۲۱ متقاضی نیز به پروژه ها تخصیص شده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: 300 متقاضی در شهر جاجرم و 101 متقاضی در شهر با ثبت نام در سامانه متقاضی دریافت مسکن دولتی شده اند.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی در شهر شوقان نیز آماده واگذاری زمین به مشمولان نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت است که این اقدام پس از پالایش و پرداخت سهم متقاضیان انجام می شود.

بر اساس اعلام مسوولان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، در شهر بجنورد، مرکز این استان، ۶۴ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ساکنان ۲۴ هزار واحد، مستاجر هستند.

شهر بجنورد، ۶۷ هزار خانوار جمعیت دارد که بر این اساس، باید سه هزار منزل مسکونی برای پاسخ به کمبود مسکن ساخته شود اما نیاز به مسکن با احتساب تامین مسکن مستحکم و مقاوم، بیش از این رقم است.

البته نیاز به ساخت مسکن در این شهر بیش از این رقم است زیرا برخی از خانوارها در منازل فرسوده و غیرمستحکم زندگی می کنند. تنها ۴۲ درصد از منازل مسکونی در شهر بجنورد مقاوم است و مابقی نیاز به مقاوم سازی و یا بازسازی دارد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۲۵ نقطه شهری دارد که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره