اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 19:04

چهارشنبه, 16 اسفند 1402 ساعت 11:33
  • .

اعتبار طرح آبخیزداری حوزه سد شیرین دره مصوب شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار در سال مالی جاری برای اجرای طرح‌ آبخیزداری در حوزه سد شیرین دره استان مصوب شد.

به گزارش نسیم امروز، حسین فردی اظهار کرد: از این میزان؛ ۱۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۲۶ میلیارد ریال نیز از محل منابع استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست سد شیرین دره مصوب شده است.

وی افزود: ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز در سفر دولت به خراسان شمالی برای این طرح مصوب شد که تخصیص این اعتبارات کمک زیادی به افزایش عمر این سد مهم در استان، تقویت بیولوژیک مراتع، حفظ تنوع زیستی و اکوسیستم‌های طبیعی می کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: تاکنون ۴۰ میلیارد ریال منابع سفر دولت در این زمینه تخصیص یافته و در صورت تخصیص کامل این اعتبارات از سه منابع اعتباری پیش بینی شده می توان طرح های آبخیزداری را در ۱۵ هزار هکتار اجرایی کرد.

وی گفت: تاکنون اقدامات مهمی به منظور مدیریت جامع حوزه آبخیز با هدف بهبود وضعیت منابع طبیعی استان، افزایش عملکرد سد شیرین دره، تامین آب شرب و کشاورزی، ارتقای سطح زندگی مردم روستایی و توسعه پایدار انجام شده است.

فردی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و کاربری اراضی در سال های گذشته موجب افزایش آورد رسوب رودخانه ها به مخزن سد شیرین دره شده است و با این روند عمر مفید سد کاهش می یابد، بنابراین ضرورت دارد اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست این سد سرعت گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: وسعت حوزه آبریز بالادست سد شیرین دره ۱۶۱ هزار هکتار است که تاکنون ۳۲ هزار هکتار عملیات آبخیرداری مانند ساخت بندهای کوتاه توری سنگی، خشکه چینی، بندهای کوچک چوبی چپری و دیواره های حفاظتی بیولوژیکی کاشت درختان محافظ در حوزه آبریز این سد اجرا شده است.

فردی تاکید کرد: برای جلوگیری از کاهش عمر مفید سدهای استان لازم است رسوب ورودی به مخزن سدها کاهش یابد و مدیریت جامع حوزه آبخیز یکی از اصلی‌ترین راهکارها است که می‌تواند به حل مشکلات موجود کمک کند.

وی با بیان اینکه سد شیرین دره در یکی از فرسایش پذیرترین حوزه های آبریز در بالا دست سدهای استان قرار گرفته است، گفت: میزان فرسایش سالانه خاک در کشور ۱۳ تن در هکتار است و این شاخص در خراسان شمالی ۱۷.۵ تن در هکتار و بیش از میانگین کشوری است.

گفتنی است: سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره