اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 11:41

پنج شنبه, 30 فروردين 1403 ساعت 08:55
  • .

آغاز مسابقات کشتی چوخه درشیروان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیروان گفت: اولین دوره مسابقات کشتی باچوخه کشوری روز پنج شنبه در گود شهید ابراهیمیان شهر خانلق شیروان برگزار می شود.

به گزارش نسیم امروز، مهدی شعبانی اظهارکرد: نام آوران کشتی با چوخه از استان های تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در این دوره از مسابقات به رقابت با یکدیگر می پردازند.

وی افزود: این رقابت ها در چهار وزن، ۷۴، ۸۴، ۹۶ کیلوگرم و سنگین وزن از صبح امروز تا عصر ادامه دارد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیروان گفت: جایزه بزرگ مسابقات برای نفر اول سنگین وزن یک راس اسب به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال و برای سایر اوزان نفر اول ۱۰۰، نفر دوم ۸۰ و نفر سوم ۶۰ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

گفتنی است: این رویداد ورزشی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی کشور شناخته می شود که بیش از ۵۰ هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از گذشته های دور در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

مسابقات با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره