اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 03:45

یکشنبه, 20 اسفند 1402 ساعت 15:48
  • .

زمان برگزاری کشتی با چوخه اسفراین مشخص شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون کشتی گفت: پیکارهای کشتی با چوخه بعد از ماه مبارک رمضان و در اردیبهشت ماه در گود زینل خان اسفراین برگزار خواهد شد.

به گزارش نسیم امروز، کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است. چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی‌گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی‌گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند، تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از دیرباز در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده، به کشتی با چوخه معروف شده است.

رقابت‌های کشتی با چوخه ایران با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم مناطق خراسان همه ساله در ۱۴ فروردین ماه در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می‌شود. اهمیت این مسابقات تا جایی است که شهر به حالت تعطیل در آمده و در پایان نیز به چوخه‌کاران برتر جوایزی اهدا می‌شود؛ جوایزی برگرفته از زندگی سنتی مردم مناطق خراسان. با توجه به درپیش بودن ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن ۱۴ فرودین در ایام لیالی قدر، امسال این رویداد بناست تا بعد از ماه رمضان برگزار شود.

احمد شکفته رییس کمیته کشتی با چوخه فدراسیون کشتی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به همزمانی مسابقات کشتی با چوخه در ماه مبارک رمضان، قرار است تا این رویداد، ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شود. بنا داریم در اردیهشت ماه سال آینده هر هفته میزبان یک رویداد در سطح کشور در گودهای مختلف از جمله تهران، اسفراین، امام مرشد فاروج، رهنورد قوچان، شیروان و کلات نادری باشیم.

رییس کمیته کشتی باچوخه فدراسیون کشتی همچنین با اشاره به مشکلات مالی برای برگزاری این رویدادها، یادآور شد: برای برگزاری مسابقات امسال پیگیری‌ زیادی انجام دادیم، اما برای حمایت از این ورزش نیازمند یاری گرفتن از وزارت ورزش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهرداری‌ها خواهیم بود چرا که یک نهاد و یا یک مسئول نمی‌تواند به تنهایی کاری را انجام دهد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره