اخبار برگریده
سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 16:06

یکشنبه, 03 ارديبهشت 1402 ساعت 17:50
  • .

کشتی باچوخه میراث ورزشی کهن خراسان شمالی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان‌شمالی گفت: کشتی باچوخه میراث ورزشی کهن استان است که توسعه آن نیازمند حمایت های ویژه است.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا حسین نژاد در حاشیه برگزاری مسابقات کشوری کشتی با چوخه اسفراین اظهار کرد: کشتی با چوخه از ورزش های کهن خراسان شمالی و کشور است که با حمایت از آن می توان فرصت ویژه ای برای معرفی استان فراهم کرد.

وی افزود: این میراث ورزشی پرطرفدار مانند دیگر آیین ها وابستگی شدیدی با فرهنگ مردم این خطه دارد به گونه ای که کشتی باچوخه در میان مردم خراسان شمالی فقط یک ورزش نیست بلکه یک آیین است که اجرا می شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی ادامه داد: محبوبیت این آیین کهن ورزشی به حدی است که هرساله بیش از ۷۰ هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند و ما باید سعی کنیم از این ظرفیت گردشگری به نحواحسن استفاده کنیم.

حسین نژاد با تاکید بر حمایت از کشتی با چوخه، تصریح کرد: باید با حمایت از چوخه کاران زمینه دلگرمی بیش از پیش آنان و زمینه توسعه مناسب این رشته ورزشی را فراهم کنیم.

وی افزود: افزایش زیرساخت‌ها و گودهای کشتی با چوخه و توسعه کمی و کیفی آنها در همه مناطق کشور را یکی از اقدامات ضروری در این ارتباط است که می تواند نقشی موثر در استعدادیابی ها داشته باشد.

به گزارش ایرنا، مسابقات کشوری کشتی باچوخه امروز (یکشنبه) سوم اردیبهشت با حضور بیش از ۴۰۰ چوخه کار از سراسر کشور در گود چشمه زینل خان اسفراین خراسان شمالی آغاز شد.

رقابت های کشوری کشتی با چوخه اسفراین با حضور نام آوران این رشته در پنج وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۴ و بالای ۹۴ کیلوگرم در حال برگزاری است و تا ساعت ۱۶ امروز ادامه دارد.

تا پیش از شیوع کرونا، گود زینل‌خان اسفراین هرساله در روز ۱۳ و ۱۴ فروردین میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه مندان و تماشاگرانی از سراسر کشور بود که امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان این رویداد در روز دوم تعطیلات عیدفطر در حال برگزاری است.

این رویداد ورزشی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی کشور شناخته می شود که بیش از ۵۰ هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از گذشته های دور در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره