سه شنبه, 26 آذر 1404 00:30

شنبه, 21 ارديبهشت 1404 ساعت 14:20

محور اسفراین - بجنورد در بن بست بودجه؛ نیاز هزار میلیارد ریالی برای تکمیل

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

با گذشت چهار سال از آغاز عملیات احداث باند دوم محور اسفراین-بجنورد، این پروژه حیاتی همچنان در پیچوخم کمبود بودجه گرفتار است.

به گزارش نسیم امروز،مدیرکل راه و شهرسازی خراسانشمالی میگوید برای تکمیل این مسیر پرتردد و حادثهخیز، نیاز به هزار میلیارد ریال اعتبار است؛ مسیری که بهرغم وعدههای مسئولان، همچنان نیمهتمام و پرخطر باقی مانده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسانشمالی اعلام کرد: تکمیل طرح احداث باند دوم محور اسفراین- جنورد به هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و پیگیریها برای جذب منابع مالی و سرعتبخشی به پروژه ادامه دارد.

سیدعلی میرکریمی اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون فقط ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: این طرح به طول ۱۰ کیلومتر اجرا میشود و تاکنون ۵۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای زیرسازی، آسفالت و احداث ابنیه هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسانشمالی خاطرنشان کرد: اخیراً ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید از محل اعتبارات سال گذشته به این پروژه اختصاص یافته و براساس برنامهریزی، ۲.۵ کیلومتر از محور تا پایان خردادماه امسال آسفالت خواهد شد.

میرکریمی با اشاره به اهمیت این محور گفت: محور اسفراین-بجنورد یکی از شریانهای ارتباطی مهم استان است که حجم بالایی از تردد وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده و چهارخطه شدن آن موجب کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی رانندگان و سرنشینان خواهد شد.

براساس گزارشها، این محور به دلیل عرض کم و وضعیت نامناسب، یکی از مسیرهای پرحادثه و ناایمن استان محسوب میشود.

به گزارش خبرنگار روزنامه نسیم ؛ طرح چهارخطهکردن محور اسفراین-بجنورد در سالهای اخیر همواره یکی از مطالبات مهم مردم و رسانههای استان بوده است.

چند سال قبل«رستم قاسمی» وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر استانی خود وعده داد که اعتبارات ویژهای برای تکمیل پروژههای جادهای خراسانشمالی اختصاص مییابد، اما این وعده تاکنون بهطور کامل عملیاتی نشده است.

استاندار پیشین خراسانشمالی نیز در دیماه 1402 در جلسه شورای برنامهریزی استان تأکید کرد: «محور اسفراین-بجنورد به دلیل نقش حیاتی در ارتباطات شمال به جنوب استان، در اولویت پروژههای عمرانی قرار دارد و پیگیری تأمین اعتبار آن از تهران در دستور کار است.»

در همین حال، برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در سالهای اخیر بارها از تریبون مجلس و رسانهها به تعلل دولت در تأمین اعتبار این محور انتقاد و خطرات و تصادفات مرگبار در این محور را عنوان و تاکید کرده اند که تکمیل این پروژه میتواند جان بسیاری از هماستانیها را نجات دهد.

سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان، نیز در مصاحبههای مختلف علت تأخیر پروژه را تخصیص قطرهچکانی اعتبارات دانسته است. او اسفند پارسال گفته بود: با وجود اولویت پروژه در سطح ملی، محدودیت منابع مالی مانع پیشرفت سریع آن شده است.

مروری بر روند اجرای این پروژه نشان میدهد که بهرغم تاکید و وعده مسئولان ملی و استانی، مشکل اصلی همچنان نبود تخصیص کافی و بهموقع اعتبار است. پروژهای که جان هزاران راننده و مسافر را بهطور مستقیم تحتتأثیر قرار میدهد، در حالی گرفتار بروکراسی تأمین اعتبار است که هر روز تأخیر آن میتواند به معنای بروز حادثهای مرگبار دیگر باشد.

اکنون این پروژه نیازمند نگاه ملی و اختصاص بودجه ویژه از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه است تا از وضعیتی که مردم آن را «محور مرگ» مینامند، به مسیری ایمن و توسعهمحور تبدیل شود. در غیر این صورت، نهتنها امنیت جادهای استان، بلکه توسعه اقتصادی و اتصال محوری شمال به جنوب خراسانشمالی نیز در خطر جدی قرار خواهد گرفت./ روزنامه نسیم خراسان شمالی

آخرین ویرایش در یکشنبه, 22 ارديبهشت 1404 ساعت 06:27
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





عناوین روزنامه‌های امروز

یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • دسترسی آسان به آرشیو روزنامه نسیم خراسان شمالی