اخبار برگریده
شنبه, 29 ارديبهشت 1403 12:23

یکشنبه, 17 دی 1402 ساعت 13:25

با هزینه پنج هزار میلیاردی برای سد "گلمندره" وعده دولت محقق شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه تا کنون 6 هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم هزینه شده است.

به گزارش نسیم امروز، سید عقیل مرتضوی اظهار کرد: ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه در سال ۹۱ در سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی با ۳۰۰ میلیارد ریال‌ از محل دفتر رهبری و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز از محل منابع وزارت نیرو مصوب شد.

وی افزود: سهم اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری به طور کامل و حتی چند برابر مصوبات در طول مدت پروژه تامین شد اما عملیات اجرایی این سد به دلیل محدودیت‌های اعتباری با تاخیر انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: عملیات اجرایی این پروژه با انعقاد قرارداد ساخت بدنه و تاسیسات سد در سال ۹۳ به طور رسمی و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی انجام ولی کمبود اعتبار باعث کندی روند اجرایی پروژه شد.

وی افزود: تا قبل از دولت سیزدهم برای ساخت این پروژه یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود که با این میزان اعتبار سد به پیشرفت فیزیکی حدود ۶۵ درصد رسید.

مرتضوی در ادامه تصریح کرد: دولت سیزدهم پروژه های نیمه تمام را در اولویت کاری خود قرار داد و این سد نیز در برنامه دولت تامین اعتبار شد و جزو پروژه های اولویت دار و مصوبات سفر رییس جمهور به استان در تیرماه سال ۱۴۰۱ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای تکمیل سد گلمندره شهرستان گرمه از سوی دولت سیزدهم تامین اعتبار مناسبی انجام شد تصریح کرد: دولت سیزدهم در انتهای سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ برای تکمیل این پروژه حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد و مابقی اعتبارات در قالب مصوبات سفر رییس جمهور تامین شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: فاز اول "آبگیری سد گلمندره" با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد مجوز آبگیری دریافت کرد که از مهرماه امسال آماده آبگیری و مهار سیلاب است.

وی افزود: برنامه ریزی شده است که فاز دوم این سد که شامل تکمیل و افتتاح آن است در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل برسد که افتتاح این فازها نیز با سفر هیات دولت انجام می شود.

مرتضوی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سدگلمندره شامل ۱۰ درصد کار های باقی مانده را حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با این میزان اعتبار بخشی از عملیات بدنه سد تکمیل خواهد شد و همچنین برای ساختمان کنترل و بهره برداری، بتن ریزی های سر ریز سد، آسفالت و ایجاد راه های دسترسی، نصب روشنایی و سایر امکانات و تجهیزات هزینه خواهد شد.

وی گفت: این سد با هدف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب، رونق اقتصادی در منطقه ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست سد نیز می تواند از منابع آبی این سد استفاده کنند.

سد گلمندره واقع در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر در شهرستان گرمه است و مخزن این سد گنجایش ذخیره سازی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره