اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 06:42

چهارشنبه, 15 بهمن 1399 ساعت 18:07
  • .

ساخت دستگاه آزمایش «سی بی سی» ایرانی با تشخیص سریع ۱۰ دقیقه ای

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محققان در کشور، موفق به طراحی و ساخت دستگاه تست «سی بی سی» یا همان شمارش کامل خونی شدند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از معاونت علمی و فناوری، «سی بی سی» یا شمارش کامل خون پرسفارش‌ترین تست خون در آزمایشگاه‌ها است که در این آزمایش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون همچنین سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی اندازه‌گیری می‌شود.

در حال حاضر فرایند مراجعه اولیه به پزشک تا دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه، بیش از چند روز زمان می‌برد اما اکنون محققان کشورمان دستگاهی با فناوری پیشرفته ساخته‌اند که این دستگاه تنها با یک قطره خون و در زمان ۱۰ دقیقه این آزمایش را انجام می‌دهد.

نوید یاراحمدی، مدیر عامل یک شرکت استارت آپ تولید کننده این دستگاه گفت: دنیا به سمتی در حال حرکت است که افراد همواره از وضعیت سلامت خود اطلاع داشته باشند و بتوان با ابزار و روش‌های گوناگونی داده‌های مرتبط با سلامت فرد را استخراج و ذخیره سازی کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع دستگاه «تست سی بی سی» یا شمارش کامل خونی را ساختیم. این دستگاه در کمتر از ۱۰ دقیقه ۱۹ پارامتر خونی را اندازه گیری می‌کند. برای انجام تست با این دستگاه تنها به یک قطره خون نیاز بوده و کاربری ساده‌ای دارد.

یاراحمدی اضافه کرد: با اندازه گیری این ۱۹ پارامتر شامل تعداد گلبول‌های سفید و قرمز، پلاکت‌ها و هموگلوبین و سایر پارامترهای وابسته به آن می‌توان متوجه مواردی مانند کم خونی، عفونت و انعقاد خون شد.

به گفته وی، این دستگاه ایرانی کاملاً با فناوری‌های بومی تولید شده است. فناوری مرکزی آن مرتبط با حوزه ریزسیالات بوده و در آن از فناوری‌های دیگری مانند هوش مصنوعی نیز استفاده شده است.

این فعال فناور افزود: این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی بوده که امید است طبق برنامه‌ریزی انجام شده ظرف مدت کوتاهی به نمونه اولیه رسیده و طی چند ماه تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم را اخذ کند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره